Het is een publiek geheim dat vele jachthavens en zeilclubs opgescheept zitten met een steeds groter wordende afvalberg van oude en verwaarloosde polyester vaartuigen.
Volgens een bericht op de VRT nieuwswebsite wordt het aantal verwaarloosde en gedumpte vaartuigen in Nederland geschat op 25.000. In Frankrijk en Groot Brittannië telkens op 50.000. In heel Europa zouden er elk jaar 140.000 verwaarloosde motorboten, zeilboten, kajaks,…etc. bij komen.
Voor België zijn geen cijfers beschikbaar maar lang hoef je niet te zoeken naar verwaarloosde vaartuigen. Zo liggen de jachthavens en zeilclubs vol boten met zogenaamd “achterstallig onderhoud”.
Volgens Maarten Desloovere, manager Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort, zijn de redenen simpel:
“Het komt omdat de eigenaar geen tijd meer heeft om de boot te onderhouden of de eigenaar is ziek geworden of hij komt te overlijden en de familie weet niet wat ze met de boot moeten aanvangen.”
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen te bedenken waarom een boot wordt achtergelaten. In vele gevallen raakt een verouderde boot niet meer verkocht omdat ze de prestaties of comfort niet kunnen leveren van de nieuwste generaties. Vroeger werden boten gebouwd rond kwaliteit en zeewaardigheid, tegenwoordig zijn leefcomfort en snelheid veel belangrijker geworden.
VRT presentator Vincent Verhelst maakte een videoverslag met enkele locaties waar verwaarloosde polyester boten te vinden zijn.
Frankrijk heeft een recyclage programma
In hetzelfde VRT bericht staat dat we Frankrijk als voorbeeldland mogen zien. Daar heeft een officiële instantie de opdracht om zich bezig te houden met de recyclage van polyester boten.
België is nog niet klaar maar het onderwerp is wel hot of hip
België kijkt naar goede gewoonte eerst de kat uit de boom. Toch vinden we vandaag een tweede bericht over de recyclage van polyester wrakken.
Het Laatste Nieuws schrijft dat de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort momenteel bezig is met het testen van de recyclage van drie boten in polyester, deze zouden worden herwerkt als grondstof voor nieuwe aanlegsteigers.
Boten die jaren ongebruikt in de jachthaven liggen zouden ook een zwaardere vergoeding opgelegd krijgen, vertelt Maarten Desloovere.
De recyclagekost van een boot van 10 meter zal tussen de 1.000 en 1.500 euro liggen.
Is doe-het-zelf afbraak van boten ook een optie?
Een economisch afgeschreven boot zelf afbreken is ook een optie. Van recycleren komt dan wel niet veel in huis want het afval verdwijnt bij het normale huisvuil en wordt verbrand. Of deze methode ook milieuvriendelijk is kan tot enige discussie leiden.
Onderstaande foto werd genomen tijdens een doe-het-zelf afbraak achter een loods op het botenstallingsterrein van de Koninklijke Liberty Yacht Club (KLYC) te Antwerpen.