Op zondagmorgen 12 december 2010 staat er om 6.30 uur bij IJmuiden 30 knopen wind met stoten van 40 knopen. Een onverwachte wending in de windverwachting voor deze zondag waarop de laatste IJspegel voor de kust van Scheveningen gevaren gaat worden. Na overleg met Ton over wat is wijsheid gaan we op weg naar Scheveningen en constateren dat het onderweg rustig`is met verkeer en met de wind.
Tijdens de vergadering met de zeilcommissie is er een flinke discussie over welk baantype er gevaren gaat worden. Radboud eerder terug van zijn Atlantic avontuur vertoont lichte ADHD verschijnselen en veroorzaakt daarmee soms enige verwarring. Arjan wil er wel een boei in leggen, maar zegt hem er nooit meer uit te krijgen. Tenslotte wordt er besloten eerst maar eens een kijkje op zee te gaan nemen.En zo vertrekken we om 9.40 uur met de Albatros naar buiten op weg naar de kardinale ton die er in gelegd is voor de zand suppletie. De NW wind is voor Gerrie aanleiding om te beweren dat het klimaat aan het veranderen is. Bij de havenhoofden staat er een behoorlijk zeetje, maar we hebben erger meegemaakt. Toch wil Gerrie, die ook al wat ADHD achtig rond springt niet voor anker. De zekeringen schieten er zeker uit en wie betaald dan de schade. Arjan daar en tegen zegt dat met deze zee er wel een boeitje in kan wat hij er ook wel weer uit krijgt.
En zo wordt besloten om met een varende Albatros te starten bij de zandboei, een bovenboei op 4,5 nm te leggen en de finishlijn weer te laten plaats vinden tussen de zandboei en de Albatros. Aldus geschiedt.
Ondertussen krijgen we warme appeltaart, speciaal door Roel voor deze gelegenheid gebakken, geserveerd. Een beter ontbijt kan je je niet voorstellen. En is er om half twaalf een start van de Tangoklasse. Het wordt een mooie start hoewel we ons wel afvragen wat de Harpoen 30 seconde voor de start op de startlijn van de Tangoklasse doet. Gelukkig zien we op tijd dat zij bij de Uniformklasse hoort en blijft de X in de zak. Alle Tangoers zijn mooi op weg naar de bovenboei. Bij de Uniformklasse schuren Exscape en Windveer langs elkaar. De schade lijkt beperkt te blijven. En zo starten ook de Uniformers, al is het voor hen wel een beetje tobben om over BB over de lijn te komen. Zo waaiert een ieder uit over de zee met golven van rond de twee meter en wind rond de 22 knopen. Kleine schuimkopjes komen op de golven. De Albatros schommelt als een kermisattractie. De eieren worden al weer gebakken. De zon komt door. IJmuiden zien we liggen en zo af en toe verschijnt er een regenboog. De zee licht groen op en Scheveningen ligt te pronken aan de kust. Wij krijgen ook nog warme chocolademelk met slagroom en een door Raymaond gebakken cake. Het ontbreekt ons aan niets. Af en toe komt Gerrie zeggen dat ankeren echt niet kan en berusten wij in ons lot om losgeslagen voor de kust van Nederland te moeten dobberen.
De E-mission is de eerste boot die we met spi naar beneden zien komen. Zij finisht royaal als eerste. Na geruime tijd duikt Rebbons op om als tweede langs de Albatros te komen We krijgen bericht van de Roark dat ze al te ver zijn doorgevaren en nu maar door gaan naar de haven. Redan heeft spi niet helemaal onder controle en finisht met de regenboog aan de horizon, zon, wind en regen. Het is kermis in de hel. Roaring X schiet ook voorbij en als een piratenschip komt Next naar beneden zetten. Toch schuift Moshulu nog net voor Next over de finsihlijn en zit Rosetta de Next op de hielen. Het water stroomt over het dek van de Albatros. Golven spatten over de voorplecht en we worden nat. Arjan meldt dat Gouden Ruiter als laatste de boventon is gepasseerd. Het is 13.10 uur. Groot stuurmanskunst is vereist van de schipper van de Albatros om een beetje finishlijn te behouden. Taxation gaat over de finish en Triple P duikelt erachteraan. Dan verschijnt Panther als 1e van de Uniformklasse. Blondie volgt vlak achter Panther. Griel haalt spi voortijdig binnen en schiet als derde langs de Albatros De rode spi van de Windveer verschijnt in het vizier met vlak er achter de gifgroene spi van IJsvogel. Waar is de Esxcape. Ondertussen sluit de Albatros langzaam maarzeker de finishlijn. Rebellion komt binnen zonder spi. Happy heeft een wapperende spi in de top van de mast en komt Harpoen over de finishlijn. Deze wordt echter steeds kleiner en geeft Happy nog net ruimte genoeg om met wapperende spi te finishen. De Albatros draait een rondje en zo zien we de felroze spi van de Esxcape naderen..Antares en Nada naderen eveneens. Marlijn en Waikabubak bevinden zich in de gelederen van de Uniformklasse. Ook Lucifer verschijnt in het vizier. Wij hobbelen gestaag door, met af en toe een gierende motor van de Albatros en Gerrie die weer komt zeggen dat we toch echt niet voor anker kunnen. Golven blijven hoog, schuimkopjes nemen toe. Figaro komt om de hoek zetten. Green Light en Jutter zijn spiloos Jutter raakt bijna het finsihschip en de boei en zo draait de Albatros nog snel een rondje om Gouden Ruiter een mooie finishlijn te geven. Om 13.46 uur is een ieder binnen en varen wij ook havenwaarts..
Bij de gecorrigeerde uitslag heeft E-mission gewonnen bij de Tangoklasse, is Redan tweede en Rebbons derde geworden. Bij de Uniformklasse gaat Panther voorop, volgt Blondie als tweede en is Griel deze race derde geworden.
Bij de prijsuitreiking gaat de champagne naar Roaring X en Happy, wint de E-mission de Albatroscup en is het aangenaam warm in de Jachtclub. En zo zit 2010 er weerop.
Het team van de Albatros wenst een ieder hele fijne feestdagen, wellicht nog wat schaatsplezier en tot ziens op onze volgende IJspegel op 30 januari 2011.
Meer info via de IJspegel Trophy pagina.
Tekst: Aly Anink-van Driel