Voor de eerste keer dit jaar neemt Gran Canaria afscheid van een ARC-vloot. Op zondag 9 januari, vertrok de ARC January 2022 vanuit Las Palmas. De nieuwe route heeft een eclectische vloot van jachten en enthousiaste bemanningen bijeengebracht. Allemaal zijn ze even enthousiast om te beginnen aan de 2.700 mijl lange zeiltocht naar het Caribische eiland Saint Lucia.
Las Palmas bezaaid met witte zeilen
Van het kleinste jacht, Freeway of Penpol, een Freedom 35 die 30 jaar na haar Atlantische oversteek met ARC 1992 terugkeerde naar een ARC startlijn, tot het grootste jacht een Oyster 745 Kalia, een van de nieuwste boten in de vloot die in 2021 werd gelanceerd, was de skyline voor de haven van Las Palmas bezaaid met witte zeilen van jachten in alle soorten en maten. Aan boord stonden bemanningen uit 30 landen te popelen om aan de slag te gaan.
Een geweldig gevoel van kameraadschap
In de aanloop naar de start hebben de zeilers ontzettend genoten van hun tijd in Las Palmas de Gran Canaria. De havenstad bood een warm welkom en een leuke plek om het nieuwe jaar in te luiden. De voorbereiding van een lange oceaanoversteek levert een behoorlijke kluslijst op. De steun van de lokale bedrijven in de jachthaven om alle jachten in goede staat en klaar voor vertrek te krijgen, is geweldig geweest. Een reeks online seminars, individuele veiligheidscontroles en de hulp van lokale informatie van het team van de World Cruising Club hebben geholpen bij de voorbereidingen van de schippers. Er heerste een geweldig gevoel van kameraadschap onder de vertrekkende bemanningen.
Metershoge deining en een stevige bries
Op het water was het een spectaculair gezicht toen de vloot zich klaarmaakte voor de start met een metershoge deining en een stevige bries die hen verwelkomde op de oceaan. Aan boord van het comitéschip begon het aftellen voor de Multihull-klasse met een constante wind van 15-18 knopen uit het zuidzuidoosten. Aan de leiding van de vloot van 10 catamarans, voer de Outremer 55 Belle Ile door de startlijn onder het toeziend oog van schipper Thomas Lurton en de volledig Franse bemanning. De Catana 53 PolePole onder Britse vlag kwam als tweede over de lijn, gevolgd door Fountaine Pajot Helia 44 Yakira.
Verstandige voorzorgsmaatregelen aan de start
Vijftien minuten later werden zij gevolgd door de Cruising Division, met 28 jachten die van start gingen en zo de deining van de oceaan opzochten. Veel van de schippers kozen ervoor om met gereefde zeilen te starten – een verstandige voorzorgsmaatregel met vele mijlen oceaanzeilen in het vooruitzicht. Als eerste kwam Trumpeter over de finish, een Contest 44CS van het pas gepensioneerde echtpaar Chris en Mandy Carlisle. Hun ARC is het resultaat van 15 jaar dromen en 6 maanden plannen. Kalia, de onder Zwitserse vlag varende Oyster 745, ging als tweede over de lijn, gevolgd door de Bounty van Peter Huysman.
Nu de jachten op zee zijn, kunnen de bemanningen zich rustig aanpassen aan het leven op de oceaan, een hele verandering ten opzichte van de drukte voor het vertrek. Naarmate de boten ten zuiden van Gran Canaria komen, zouden zich mooie E-NE trades moeten vormen. Eerst moet nog een onzeker lagedruksysteem dat zich ontwikkelt langs de loxlijn ontweken worden maar verder ziet de klassieke route er best goed uit. De vorderingen van de deelnemers zijn te volgen op de YB Tracking App en de Fleet Viewer pagina van de World Cruising Club website.
Vanaf het vertrek van de ARC in januari zullen de meeste boten er 18-21 dagen over doen om de Atlantische oversteek van 2700 zeemijl te maken en eind januari aan te komen in Rodney Bay Marina, Saint Lucia.
Bron: World Cruising Club
Foto: WCC / Jésus de Leon