De finale van de LVC bestaat uit de beste uit 5 gezeilde matchen, en de finale werd gezeild tussen Mascalzone Latino Audi en Emirates Team New Zealand. ETNZ had vrijdag al 1 wedstrijd gewonnen van Mascalzone en stonden dus nog 2 gewonnen matchen verwijderd van victorie. Mascalzone Latino Audi moest haar eerste finale punt nog binnen halen. Buiten de finale werd er ook nog de “Petit Finale” gevaren om uit te maken wie er 3de en 4de werd. De “Petit Finale” ging tussen Azzurra en Artemis.
Petit Finale
Italie’s Azzurra won de “Petit Finale” door de Zweden 2 penalty’s cadeau te doen. In de pre start dial up zien we Terry Hutchinson als stuurboord boot nogal laat zijn boot oploeven en krijgt een blauwe vlag van de scheidsrechters. Hutchinson had liever een groene vlag gekregen (het is maar dat je het weet). Francesco Bruni legde zijn Azzurra over bakboord loefwaarts van Artemis. Het was 1 lange klap tot aan de linkse layline waar Artemis genoodzaakt was Azzurra te volgen rond de boei. De Italianen domineerden het spel tot in het laatste voordewinds stuk waar Artemis dichterbij kwam, en langs loef naast Bruni kwam te liggen. Bruni loefde op, Cayard volgde niet snel genoeg en kreeg een 2de penalty tegen. Een penalty die direct genomen moest worden en Azzurra was weg. De Italianen gingen over de finish terwijl Artemis aan zijn 2de rondje penalty draaien begon.
Final Race 1
Emirates Team New Zealand komt de box in over bakboord en pinnen Mascalzone vast achter de startboot. ETNZ klapt weg en gaat eerst over de lijn. ETNZ gaat 12 seconden voor Mascalzone rond de boei met een bare away set. Voor de wind kan Mascalzone over de Kiwi’s rollen en gaat voor hen rond de linkse gate boei. Beide boten klapten direct over naar rechts, de Kiwi’s klappen als enige terug en we krijgen een split. De Nieuw Zeelanders op links en de Italianen op rechts. Linkse shift en de Nieuw Zeelanders liggen terug voor aan de bovenboei met 12 seconden. ETNZ gijpte eerst en lag dus loefwaarts van Mascalzone die beetje bij beetje kan terug komen. ETNZ gijpt terug en gaat nipt voor Mascalzone langs om met een verschil van 12 seconden te winnen.
Final Race 2
Dit wordt spannend, want beide ploegen moeten winnen. Als ETNZ wint, winnen ze de Louis Vuitton Cup, en wint Mascalzone Latino Audi, dan hebben ze nog een kans want de beste uit 5 gevaren matchen (diegene die eerst 3 matchen wint dus) wint de Cup. Er staat een 10 tot 12 knopen wind en er is een grote vloot toeschouwers op het water.
Deze keer komt Mascalzone over bakboord de startbox in. Beide boten gaan de dial up in en komen boven de startlijn te liggen. Mascalzone houdt de Kiwi’s daar een beetje en valt dan af over stuurboord. Mascalzone wou de linkse kant en de Nieuw Zeelanders wilden de rechtse kant en we kregen een split start. Geen van de 2 won of verloor terrein want bij het kruisen was ETNZ genoodzaakt om terug te klappen op rechts met Mascalzone op jacht. Mascalzone kon hen een tijdje boven die rechtse layline houden maar ETNZ ging toch eerst om de boei met een verschil van 8 seconden.
En dan krijgen we het moment van de waarheid waar de Nieuw Zeelanders naar rechts gijpen en Mascalzone door blijft varen. Mascalzone ziet de shift niet, gijpt te laat en mist de aansluiting. De Kiwi’s opteren voor de linkse boei waar ze 22 seconden voor Mascalzone rond gingen. In het volgende kruisrak bleef ETNZ Mascalzone gewoon schaduwen en keer op keer op hun neus klappen. Zodat Mascalzone met elke klap laag moest uitkomen voor snelheid. Bare away set aan de boei en nu liggen de Italianen 38 seconden achter. Voor de wind spelen de Nieuw Zeelanders op safe en finishen 54 seconden voor Mascalzone. Emirates Team New Zealand wint de Louis Vuitton Cup Auckland.
www.louisvuittontrophy.com
Volg de Louis Vuitton Cup ook via de ClubRacer Sail TV player.