De First 31.7 klassenorganisatie organiseerde op zaterdag 25 februari de laatste van de 3 trainingssessies van dit winterseizoen. Wim Henderieckx, die eerder een theorie- en een praktijkdag had gegeven moest vanwege een wintersport blessure afhaken maar wist in Eddy Lekens een waardig vervanger te strikken. Eddy, of Ice voor de zeilvrienden, begon met een briefing in Le Bateau voordat de 30 zeilers aan boord van de vier First 31.7’s gingen. De focus lag op de tactische ronding van het benedenwindse merkteken en het starten aan de pin-end.
Er werd een korte startlijn uitgelegd en het was de kunst om telkens op het startschot aan de bevoordeelde zijde te zijn met maximale bootsnelheid of voldoende ruimte aan lij om te kunnen accelereren.
Een goede timing aan de startlijn is met weinig wind heel moeilijk. Ice legde uit hoe je kunt temporiseren wanneer je te vroeg bent maar ook waar je in de laatste minuten voor het startschot absoluut niet wil zijn.
De tweede oefening bestond erin een treintje te maken met de 4 boten en een aantal keer de benedenwindse merkteken te ronden. Zo werd goed zichtbaar welke winst daar te behalen was. De regel was was ‘outside in & inside out’. We moesten het benedenwindse merkteken zo aansnijden dat je er vlak langs vaart als je aan de wind zeilt. De oefening kreeg zelfs een extra dimensie door net voorbij het merkteken even te prikken zodat je een halve bootlengte extra hoogte wint. Op deze manier dwing je je achtervolger om overstag te gaan. We dachten allemaal dat we dit kunstje wel beheersten maar uit de eerste rondingen bleek daar niets van te kloppen.
Tijdens de windward leeward rakken bezocht Ice met de rib elke boot om aanwijzingen te geven. Vooral de zeiltrim had veel aandacht nodig. De wind nam af van 14 naar 5 knopen, de zeilen hebben dan twist nodig en dat was voor veel zeilers een leerpunt. Bovenin de mast is de windsterkte opmerkelijk hoger en de schijnbare wind iets ruimer. Men hield de lei-ogen van de genua in de voorste positie en de schoot te strak waardoor de boot niet aansprong.
Ook de valspanning werd aanvankelijk onvoldoende gelost. De bolling vooraan in het zeil moest naar achteren verplaatst worden om de entree minder bol te maken. De scherpe entree zorgde er ook voor dat de weinige wind die er nog was niet stalde in het voorzeil.
Met het lichte weer was de plaats van de bemanning aan boord van grote invloed. De brede kont van de boot moest uit het water met een lichte helling naar lij. Ice raadde ook af om in het kruisrak aan lij te sturen omdat je dan meestal te laag stuurt. Bovendien verliest de stuurman dan ook het zeiloverzicht en windgevoel.
Het was een geslaagd trainingsevenement dat de vitaliteit van First 31.7 klasse onderstreepte.
We danken ook Lucas Colsen als stand-in voordekker die meermaals aan boord klauterde om een aantal voordekker handelingen in de praktijk te brengen. Lucas heeft tijdens de training ook gefilmd. De opnamen zijn binnenkort op de www.first317.nl website te bekijken.
Kathleen, de vrouw van Ice, nam een 350-tal foto’s. Een ruime selectie is binnenkort te bekijken via het First 31.7 wintertraining foto-album op het ClubRacer Zeilforum.
Tekst: Wim Hermans / vanop de Blauw Knoop
Foto’s © Kathleen Rutten / ClubRacer.be