1 Concentratie

2 Serendipity en Audi op achterstand bij de benedenboei
In het tweede kruisrak loopt onze achterstag van het grote wiel omdat we er te weinig druk op hebben. Een moment van mindere concentratie om het euvel te verhelpen kost ons een plek want Audi brengt ons handig weg van de bovenboei. Onderweg naar de beneden boei begint de wind snel af te nemen. In de kortste tijd draait het windvaantje alle kanten op en de boot wordt heen-en-weer geschommeld door uit nergens komende deining. Voor zover over wind gesproken kan worden, komt deze van alle kanten. De koers naar de beneden boei is niet langer een spinnakerkoers. Het hijsen van genua helpt niet veel – er is gewoonweg geen wind daar waar wij zitten. Aangezien wij aan de leiding lagen komen wij als eerste in deze onplezierige situatie terecht. Achter in het veld ontstaat een diversiteit aan zeilvoeringen- genua, spinaker, of alleen grootzeil. Overall – geen wind.
De schepen achteraan met als eerste de Borras krijgen na een half uur nieuwe wind en varen aan de wind naar de benedenboei alwaar ze gefinisht worden. De koplopers kunnen slechts lijdzaam toezien. Zeilend in een ander windveldje komt AUDI ons langzaam voorbij. YACHT VISION zeilt over dezelfde boeg, weer in eigen veldje, een andere kant op. Als laatste krijgen ook wij de wind en kunnen ook wij, nu aan de wind varend, verder. Onze voorsprong is omgezet in een ruime achterstand alleen de YachtVision is nog slechter af. We worden in deze race 5de. Nog een bijzondere race die wel meegeteld wordt voor het klassement.
De 2de wedstrijd van de zaterdag begint weer zoals het hoort – er is wind en wij hebben een goede start. Alleen de RELAX, een Duitse X-43 heeft dezelfde kant als wij gekozen, maar we weten ons snel vrij te varen. Al in het eerste rak pakken wij hoogte en varen goed weg van het veld.
Halverwege het tweede rak signaleert de voordekker dat de bovenboei nog verlegd wordt terwijl wij al op dwarspeiling liggen. Net op tijd wordt de boei gelegd. Degene die zich nu aan de stuurboordzijde in het veld bevinden zullen niet blij zijn. Onze positie ten opzichte van de nieuwe plaats van de boei is goed. De al in het aan-de-windse rak opgebouwde voorsprong weten wij voor de wind te behouden en te vergroten.
3
De rest van deze race is puur zeilplezier. Alles loopt goed en wij sluiten deze race af door als eerste de finishlijn te bereiken met een 1e plaats. Het bier mag naar boven en wij spinnakeren tevreden richting Enkhuizen.

4 Het bier kan vloeien en wij spinnakeren tevreden richting Enkhuizen
Sávonds zijn de ligplaatsen goed geregeld en de voorzieningen in de Buyshaven zijn prima. Ook het live bandje mag er zijn. Zo komen we het Flevorace weekend swingend door.
Dag 3
Voor zondag is een wedstrijd van Enkhuizen naar Muiden gepland, waarbij
IMS 1 een baan van ongeveer 30 mijl zigzaggend tussen diverse boeien zal varen.
Er is niet veel wind, er wordt wel een stabieler weerbeeld met meer zon dan op zaterdag verwacht. De KNZRV heeft nu wel een marifoonkanaal ingesteld. De schipper kiest de pin als favoriet en wij maken een zeer goede start en komen als eerste snel weg van de rest van het veld. Na de eerste boei komt een lang reachrak waar wij de in aanvang opgebouwde voorsprong weten te behouden op de Max Fun 35 Care met zijn grote genaker. De wind neemt steeds verder af tot onder de 4 knopen. Al ‘sinussent’zoeken naar druk en actieve trim leveren een goed rak op.

5 Reachen van Enkhuizen in de richting van Marken vanuit PHOENIX
Bij de EA2 boei begint weer een aan-de-winds rak naar de Neck boei in het Hoornse Hop. De wind neemt verder af en wij komen steeds vaker in windstiltes terecht. Wij varen over het algemeen hoger en sneller dan Audi en de rest van het veld. Achter Audi ligt de Yachtvision. Het wedstrijdveld valt uiteen. Yachtvision en Audi zoeken de kust op en varen steeds hoger ten opzichte van ons. Serendipity en Relax kiezen juist “zee” en komen na verloop van tijd ver achter te liggen. Voor ons is de Neck met een windveldje door onze grootzeiltrimmer gezien vanuit de mast bezeild. We hopen dat de windgoden deze keer ons wat meer gezind zullen zijn. Zoeken naar de windbaan en goede concentratie aan boord leveren een continue vooruitgang, al is het maar voor een paar tiende knopen. Langzaam in een rechte lijn de boei naderend zien wij in de verte dat een winddraaing langs de kust ook Audi en Yachtvision richting de boei doet bewegen. Yachtvision loopt steeds sneller vanuit een oorspronkelijke achterstandspositie. Wij zien het speedbootje van de organisatie
rondvaren en een andere organisatieboot bij de boei. De wedstrijd wordt
waarschijnlijk ingekort. Is Neck ook de finish? Dat zullen wij binnenkort
zien, nu eerst de boei ronden. Audi en Yachtvision komen steeds dichterbij
en in laatste 15 minuten verandert er nog veel. De finish blijkt
inderdaad bij Neck te zijn. Wij komen als eerste over de lijn maar kunnen
niet meer op de eerste plaats rekenen omdat Yachtvision de achterstand
tot op een 1 ½ minuut beperkt, waardoor zij door handicap
een eerste plaats krijgen. De moeilijke voorspelbaarheid van een zeilwedstrijd met weining wind op het IJsselmeer laat zich weer zien. Desondanks zijn wij tevreden – wij hebben goed gevaren. De motor gaat aan en wij varen over een spiegelglad IJsselmeer richting Muiden.
In totale IMS 1 klassement van de Flevorace is de Phoenix 2de geworden.
Aan boord:
Schipper: Marc Eriks (tactiek, pit) Bemanning: Dennis (grootzeiltrim), Dirk (stuurman), Ljubinka (spitrim, genua), Maarten (mast), Marianne (pit), Mark (genua, sweaper), Peter (spitrim, genua), Wessel (voordek).