San Remo – St Tropez, van de ene Sint naar de andere Sint zeg maar. Het is een aanbrengwedstrijd en deel van de Giraglia Rolex Cup en omvat ongeveer 60 zeemijl. We zeilen op de Ker 53 Dralion welke eigendom is van Peter (Pit) Finis. Boat captain Wouter Roos van “Spring Tide Projects” weet me te zeggen dat er zeven verschillende nationaliteiten aan boord zijn: 2 x NED, 1 x UK, 7x GER, 3x NZL, 1x FRA, 1x DEN en 1 Belg.
Start om 00:01???
Het waarschuwingssignaal is vrijdag 18 Juni om 23:56u, wat maakt dat de start om 00:01u is. We mogen de haven pas verlaten na het vuurwerk dat de Yacht Club van San Remo georganiseerd heeft. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me geen start herinner om 1 minuut na middernacht. Maar soit zulke ‘speciallekes’ maken dat je een race zult herinneren.
De enige die ons bij houdt is een Wally 75
We verschijnen met 75 boten aan de start, het is pikkedonker en het is onmogelijk te zien wie er te vroeg zal gaan starten. Geen general recall dus veronderstel ik? Tactieker Jesper Feld Van North Sails Denemarken opteert voor een voorzichtige start aan de linkse kant van de lijn om niet in conflict te komen met meer dan 50 hectische Italiaanse teams.
Goede communicatie en rust aan boord
Boatspeed is goed, en na een half uurtje zien we enkel nog groene en rode navigatie lichtjes achter ons. De enige die ons bijhoudt is een Wally 75. Jan Willem Droppers (NED) en ik doen voorzeil trim, Wout zit aan het grootzeil en eigenaar Pit stuurt de boot. Er is een goede communicatie en rust aan boord. Constant wordt er over target speed, wind speed, wind angle, hoogte en snelheid tegenover de rest van de vloot gesproken.
Het plan is om over bakboord te blijven varen tot we de linkse shift krijgen, en dan een klapje naar stuurboord richting St Tropez. Navigator Guenter Grams zegt ons dat de wind gaat afnemen als we de baai van St Tropez gaan naderen, en dat we daar nog wel met enkele doldrum toestanden een partij zullen moeten gaan schaken.
I’ve got bad news but good Sollutions…
Het eerste gedeelte van het plan ging zoals gepland, de wind draaide anderhalf uur eerder dan voorspeld. En onder het toezicht van een prachtige volle maan met 10-12kn wind varen we richting St Tropez. De zon komt op en trakteert ons op een persoonlijk momentje van: “mmh, dit is écht mooi”. De wind neemt sterk af en we sturen voordekker François Duguet de mast in. : I’ve got bad news but a good solution! Keep on going till the cemetery, there is a wind lane over there. Iedereen kijkt met vragende niet direct begrijpende ogen naar boven, vervolgens kijken we naar elkaar, en we schieten allemaal in een lachbui.
De wind van het kerkhof blijkt een goede optie te zijn, want hoewel het lijkt alsof er in de gehele baai geen rimpeltje wind op het water is, schuiven wij langzaam maar zeker op het privé …euh, kerkhof windje van François richting finish lijn.
Eerste winst is binnen!
We winnen deze aanbrengwedstrijd op line honours en handicap. Goed voor de moreel van de bemanning voor de start van de rest van dit event. Er wachten ons nu 3 inshore races en dan een offshore van 245nm.
www.regattanews.com