Tijdens het voorbije IRC-weekend in Ramsgate introduceerde de Half ton Class Europe een nieuw wedstrijdformat voor de halftonners: teamzeilen. Het idee was om teams van 3 halftonners bij elkaar te brengen (ééntje met een grote rating, één met een middelgrote rating en een serie-halftonner). De commodore van de lokale Royal Temple Yacht Club had voor het winnende team een grote beker veil.
Op donderdagavond vertrok de vloot Belgische halftonners naar Ramsgate: General Tapioca (zie foto), Waverider, Skippy’s Ton, Fantasy, Blues, Ballerine en de jeugdboot Alf gooiden om 7 uur de trossen los. Rackam was toen al op weg vanuit Oostende. Acht uur later stonden de eersten al op het terras van de Royal Temple Yacht Club om hun wedstrijdnummers op te halen.
11 halftonners
De RTYC had voor de gelegenheid ook een team op de been gebracht, bestaande uit de Chimp (een bootje dat de Atlantische Oceaan al bedwongen had), de Scallywag (een SJ30) en de Saga (een MG30). De vierde Engelse boot die ‘Team Africa’ (de Frans/Belgische Ballerine en Nieuwpoortse Skippy’s Ton) moest vervolledigen, zegde spijtig genoeg op het laatste nippertje af: de kraan die de boot in het water moest zetten was defect…). Dat betekende dus 11 halftonners, 3 volwaardige teams en … een spannende strijd. In Ramsgate waren ze erg in hun nopjes met zo’n grote deelname: anders stelde hun IRC-3 klasse maar weinig voor.
Na dag één stond het team BEL 1 aan de leiding (General Tapioca, Waverider en Rackham), net voor het GBR-team. De Chimp, net als General Tapioca in 1978 getekend door Jean Berret (en weerom een UK-boot met erg lage IRC rating) liet zien dat ze niet zomaar voor een figurantenrol naar Ramsgate gekomen waren. Ze zal een te duchten concurrente zijn volgend jaar tijdens de 5de Ecover Half Ton Classics Cup.
Jeugdteam
De Half Ton Class Europe steunt sinds begin dit jaar ook het jeugdteam dat in Frankrijk een oude halftonner vond, hem onder deskundige begeleiding helemaal opknapte en weer in de vaart bracht. De Alf, zoals ze hem doopten, mist nog wat routine, maar schipper Jeremy Florizoone is er zeker van dat ze er tijdens de volgende Half Ton Cup wel zullen staan, en dat ze de oude garde er het vuur aan de schenen zullen leggen…
Tijdens dag 2, toen de wind pas echt aantrok, merkte de Rackam (een C&C 30) dat er iets mis was met haar kiel, en staakte de strijd. Ook de Ballerine viel nog uit, tijdens de laatste dag gevolgd door de Fantasy, waar de mast rare capriolen maakte en bijna afbrak. Op die manier verzamelden de Belgische teams genoeg strafpunten om de eerste plaats aan de Engelsen te laten.
De General Tapioca sleepte uiteindelijk als beste jacht in de IRC 3 nog de QE2 Cup en de Jentex Trophy in de wacht. Binnen twee jaar staat de Half Ton Commodore’s Cup weer op het programma.