Iedereen vraagt het zich wel eens af wanneer men een offshore gaat zeilen. Wat moet ik nu mee nemen? Vroeg of laat ontkom je er niet aan en doe je een offshore (al dan niet in) wedstrijd genre: Oostende Ramsgate, Vuurschepen Race, North Sea Race of Rolex Fastnet Race. Je staat voor je kast met een groot vraagteken boven je hoofd, want de vorige keer heb je het echt koud gehad. Wat neem je mee en wat doe je aan? Om te beginnen zijn er verschillende soorten mensen: Mensen die het snel koud hebben, mensen die het nooit koud hebben. Ik zit er tussenin en wat is mijn battlegear?
Voeten:
Zowieso als het koud is waterdichte sokken van Sealskinz en rubberen laarzen met neopreen gevoerd en getten zoals le Chameaux en de Southern Ocean boots van Musto. Ik weet het, niet ademend, maar wel warm en je kan er desnoods met blote voeten in.
Onder lichaam:
Als thermisch ondergoed kies ik voor een onderbroek in polyester, polypropyleen of Merino wol. De meeste mensen kopen duur ondergoed, maar vergeten dat ze een mooie katoenen onderbroek aan hebben (al dan niet met tijger motief en nee ik spreek niet voor mezelf) die dan nat wordt (en blijft!) en dus koud. Vervolgens kies ik een lange Capilene (gerecycleerd polyester) snel drogend met hoog ademend vermogen, dunne lange onderbroek. En een Regulator fleece broek om warm te blijven (nr 1, 2, 3 of 4 afhankelijk welke temperatuur ik verwacht).
Boven lichaam:
Als T-shirt kies ik voor dun Merino wol als eerste laag, dan een Regulator (R1) met rits of halve rits en nog een Regulator (R4 dan), beide vanwege het hoog ademend vermogen en sneldrogende eigenschap. Als het echt heel koud zal gaan zijn en je moet de nacht in heb ik nog een Primaloft jasje of T-shirt mee of Nano Air 4 way stretch jasje. Dit heeft ook een hoog ademend vermogen, is lekker warm en 4 way stretch. Ik heb nooit dons bij! Dat verliest zijn thermische waarde vanaf het nat wordt. En dan vervolgens je zeilpak waarvan je uit ervaring zeker weet dat het waterdicht en ademend is. Ik heb ook altijd een dry top bij.
Hoofd:
Er gaat voor mij niets boven de waterdichte en ademende muts van Sealskinz. Maar elke muts in fleece zal normaal ook wel aan de job voldoen. Probeer er een paar mee te nemen en doe die in een ziplock zakje zo blijven de niet gebruikte droog. Opteer niet voor wol want dat gaat jeuken als het nat wordt.
Verder heb ik nog de volgende zaken altijd bij:
Talk: Als je lang moet zitten jeukt je achterste en gewoon baby talk is daar een gouden product voor. Uw achterwerk en desbetreffende onderbroek ziet er dan wel niet uit, maar dat is bijzaak en daar trek ik me niks van aan.
Hoofdlampje:
Ik had op de site van de Volvo Ocean Race gezien dat die gasten (en vrouwen) van die kleine Petzl lampjes gebruiken die zowel waterproof zijn als een wit en rood lampje hebben. Ik dacht dat is ideaal! Ze heten Petzl e+Lite. Klein, super licht, heel functioneel en ik denk de goedkoopste op de markt.
Zonnebril:
Ik heb een zonnebril van het merk Julbo met polariserende glazen (Octopus glazen) om de windvlagen en ondieptes beter te zien op het water. De glazen zijn van die kwaliteit dat de categorie van 2 naar 4 en terug gaat vanaf er meer of minder zon is. Met ietwat bewolking geen super donkere bril dus. Op de Audi hadden we die vroeger ook. Ik neem ook altijd 2 brillen mee, voor mocht er 1 over boord gaan… Pillen tegen de zeeziekte: Je kan ze beter bij hebben en niet nodig hebben dan andersom.
Knielappen:
Liever de knielappen stuk dan de knieën er onder. Zonnecrème: Altijd een hoge factor (30 of 50) en watervast. Wij noemen het kwallenspul omdat het ook nog eens tegen de kwallen beschermt (ja ja, echt waar!).
Cyalume:
Een breeklicht voor mocht ik overboord gaan. Geeft 12u licht en ik hoop dat ik dan in dat geval geen 12u zal nodig hebben… Isostar tabletten: Voor in mijn waterzak te doen. Ik heb zo’n rugzakje met 2.5L en op die manier drink ik meer dan in een drinkbus. Hydratatie is belangrijk, 2% vochtverlies voor een man van 70kg is 1.4kg vochtverlies en staat gelijk met een vermindering van de prestaties van 20%!!! Zowel mentaal als fysiek.
Leatherman Wave:
En ik spuit die voor de offshore helemaal in met McLube. Super handige tool en 30j garantie, maar het roest waar je bij staat.
Kleine Garmin e-Trex GPS:
met de te varen baan reeds geprogrammeerd en extra batterijen.
Reddingsvest:
170N met Hammar systeem zodat ze niet afgaat bij de eerste beste golf die over komt.
Vochtige doekjes:
met neutrale PH. Echt goud waard als het ruig weer is of bij lange tochten.
Slaapzak:
met Primaloft vulling..
Maar wat wij ons hier afvragen bij Clubracer is: Wat neemt u mee?