De spanning was te snijden voor de teams die hun laatste dag ingingen tijdens de IRC Nationals. Zoals verwacht kickte de seabreeze in van het Westen en bleef ook zo staan in dat gedeelte (westelijk). De organisatie nam de wijze beslissing om de vloot dan ook hun 2 laatste wedstrijdjes in dat gedeelte van de Solent te laten varen.
IRC Super Zero
Charles Dunstone kan deze editie op zijn naam schrijven nadat zijn TeamOrigin op de laatste dag nog een 3de plek en een paaltje neerzette. Pace van Johnny Vincent wordt 2de door haar enige eerste plek te varen en een 2tje. En de Farr 52 Bob Neemt de 3de plek in beslag met een verschil van 1 puntje op de TP 52 Pace.
IRC Zero
De top 3 wordt door elkaar gegooid op de laatste dag nadat de Swan 45 WISC van Glynn Williams een paaltje en een 2de plek vaart en IRC 1 wint. De Mills 40 EFG Bank Mandrake wordt 2de op 5 punten verschil van WISC en voor de King 40 Tokoloshe. De Antilope van Willem Wester krijgt het op de laatste dag naar haar zin en vaart een 3de en 4de plek. Genoeg om dit team naar een 5de plek overall te verhuizen. De Weerga vaart een 6 en een 9 en komt daardoor net in de top 10 terecht. Ze worden 10de.
IRC 1
Marinerscove van David Dwyer blijft haar ritme aanhouden en wint IRC 1 door een paaltje en een 2de plek te varen. Ze winnen met 12 punten verschil op de nummer 2 Quokka 8 van Peter Rutter. Beide boten waren boten die van Class Zero naar omlaag zijn geschoven by the way. Op een 3de plek staat de mooie Corby 36 Rockal III. De Allard vindt haar ritme terug en kan haar handicap varen door op de laatste dag 2 keer een 4de plek te varen. Jammer dat die trend niet gezet kon worden in het eerste gedeelte van de wedstrijd. Ze worden uiteindelijk 11de. De Franse J122 Pen Azen wordt 5de, Géry Trenteseaux wordt met zijn First 40 10de achter de Britse First 40 die 7de wordt.
IRC 2
De First 35 No Chance van Chris en Hannah Neve blijft haar klasse domineren door een eerste en een tweede plek te varen. Ze winnen met een verschil van 7 punten voor de A 35 Waterjet van Steve Northmore welke 2de wordt. Op 3 verdrijft de First 34.7 Mongoose de andere A35 door een 2de en een eerste plek te varen. Prime Time (die andere A35) krijgt waarschijnlijk een protest tegen in hun eerste race want een 19de plek lijkt onwaarschijnlijk voor deze jongens. De Tontin vaart een 11de en een 19de plek wat maakt dat ze overall op een 15de plek komen te staan. Ik denk dat die andere voorstag al in bestelling staat…
Verbazend
In het terug naar huis rijden hadden we het er in de wagen nog over hoe dom er met de zon wordt omgesprongen. De zon is niet meer wat ze geweest is en elke keer dat je verbrand door niet te beschermen tegen de zon versnel je het veroudering proces. Tussen elke manche werd er ingesmeerd om je te beschermen tegen de UVB en UVA stralen van de zon. Misschien stof om eens een apart artikeltje aan te wijden…