14 deelnemers uit 7 verschillende landen tijdens de J/111 Garmin World Championships. We zijn geen wereldkampioen geworden, we zijn zelfs niet in de buurt van de wereld kampioen gekomen. Enkel Sweeny kon af en toe wat kletsen uitdelen aan de regerend kampioen door 2 keer een paaltje te varen. De Britse JElvis van Martin Dent wordt wereldkampioen voor de Amerikaan Peter Wagner op Skeleton Key en het brons gaat naar de Brit Tony Mack met zijn McFly.
9 van de 14 teams haalden het podium deze week, dit geeft je een idee hoe close het was. Toch wel deftige condities voor de 9 races die we gevaren hebben met best wel wat werk voor zeilmakers en botenbouwers.
Do you get the picture?
9 races waarvan 8 windward-leeward, 1 around the cans (zoals ze hier zeggen) en toch wel wat generall recall’s gevolgd door een ‘U-flag’ of/en ‘black flag’. 15′ shifts en back eddy’s (stukken waar je stroom mee hebt terwijl het stroom tegen is) en het thermale effect van het eiland Wight wat oa de Zuidwesten wind versterkt maken de Solent een ongelofelijk interessant zeilgebied. Doe daar s’ochtends koffie en broodjes van Tiffins en s’avonds de zware verhalen aan de toog van de Pier View en de Anchor Inn bij en je hebt het complete plaatje.
19kn boatspeed met het voorluik open geeft…
Op voorhand moet je kiezen welke zeilen je zal gaan gebruiken en voor de voordewindse zeilen heb je de keuze uit een A1.5, een A2 en een A4. Een deftig weerbericht en natuurlijk in de mogelijkheid zijn om uit 3 zeilen te kunnen kiezen, maakt de kans op schade kleiner. Sommige boten hadden voor de aanvang van het WK geopteerd voor de A1.5 en de A2 omdat er voor donderdag vrij weinig wind op het programma stond en andere teams hadden gewoon geen A4.
Op woensdag hebben we in de vlagen 30kn+ gehad. Ontzettend leuk knallen met de J/111 waar wij net geen 20kn bootspeed neer zetten op de klok en waar de voordekker het voorluik niet helemaal had dicht gedaan waarbij het bij de eerste beste duik open klapte en de halve Solent door de zwaartekracht richting bilges vloeide. Gevolg = eigenaar ‘lichtjes’ in paniek én in volle extase tegelijkertijd door de snelheid.
De Belgen en de Nederlanders
De Belgische Djinn, Nederlandse Red Herring, Nederlandse Sweeny, Duitse TopJob, Zwitserse Lälleköning en Nederlandse Sweeny waren de deelnemers waar onze taal aan boord werd gesproken. De beste Nederlandse boot was de Sweeny van Paul van Driel. Zij werden knap 5de en eerste Corintian team. Even ter uwen informatie, Sweeny had geen A4!
Sweeny spi trimmer Bart Van Pelt: Soms was er toch wel wat druk in de spi moet ik zeggen, maar we hebben alles heel gehouden. De next best van ons was de Red Herring van Sjaak Haakman, Egbert Vroom en Jan van Berne, zij werden 10de en hun beste resultaat was een 6. Op een 11de plaats vinden we de Lälleköning van Jörg Sigg. Hun beste resultaat was eveneens een 6de plaats. Op een 12de plaats staat de TopJob van Norbert Burkert met een 10 als beste resultaat. De Djinn van Sebastien de Liedekerke wordt14de met een 9 als beste resultaat.
Volgende event op de agenda is Breskens Sailing Weekend.