Wij verslikten ons vanmorgen haast in onze koffie, toen we de nieuwsbrief van de KLYC openden. Daarin kondigt Rudi Persoons, voorzitter van de Koninklijke Liberty Yacht Club, ei zo na het einde aan van jachthaven Linkeroever.
In de zopas verschenen nieuwsbrief van de Koninklijke Liberty Yacht Club (KLYC) “Commodore’s Corner” schrijft voorzitter Rudi Persoons dat bij een slechte keuze van de Vlaamse Waterweg NV, dit het einde kan betekenen van Jachthaven Antwerpen, de Antwerp Race en zelfs het einde van de jachtclubs.
Erg ongelukkige communicatie
Het is erg ongelukkig dat er op deze wijze gecommuniceerd wordt. De afgelopen jaren hebben de betrokken jachtclubs vooral getracht om tot oplossingen te komen in de gesprekken met de Vlaamse Waterweg. Uit ondervinding weten we dat dit soort geruchten heel snel een eigen leven begint te leiden aan den toog en op de steigers met verhalen die (pun intended) kant noch wal raken.
Dit gezegd zijnde, voor u naarstig op zoek gaat naar een andere ligplaats of een geschikte aanlegplaats na een zeiltochtje over de Schelde, toch even de feiten:
Feiten:
De Vlaamse Waterweg NV zou na het verworpen Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP Linkeroever) met nieuwe voorstellen komen met betrekking tot een te bouwen sluis die de huidige keersluis op termijn moet vervangen.
Er is een nieuwe concessie met een looptijd van vijf jaar onder zeer lage voorwaarden (lees: lage concessievergoeding). De dure baggerwerken blijven wel ten koste van Jachthaven Antwerpen.
Woord van KLYC voorzitter:
Rudi Persoons:
“Nog dit jaar zou DVWW met nieuwe voorstellen komen met betrekking tot de te bouwen sluis.”
“Wij zijn zeer benieuwd, een slechte keuze kan het einde betekenen van vb. Antwerp Race die dan niet meer na de finish, met een 80tal boten JA kunnen binnenvaren, of zelfs het einde betekenen van de jachtclubs als onze klanten jachthaven niet vlot kunnen bereiken.”
Wat als er een sluis komt?
- Die sluis gaat er niet komen voordat de verhoging van de dijken voltooid is. Project loopt van 2025 tot 2035.
- De uitbatingskosten worden lager omdat de baggerkosten dalen tot ⅓ van het huidige bedrag bovendien moet er misschien maar om de 2 of 3 jaar gebaggerd worden.
- Dat de toegang qua tijdslot tot de jachthaven maar liefst tot 6 uur kan worden uitgebreid per etmaal. Nu is deze slechts 1 à 2 uur, afhankelijk van springtij en springvloed.
- Ook tijdens de werken zal de jachthaven toegankelijk blijven.
Betekent dit het einde van Jachthaven Antwerpen?
- Neen, want de bezoekers van de jachthaven zullen hier geen last van ondervinden, In de eerste plaats omwille van het vergrote tijdslot waardoor motorboten en zeilboten gedurende 6 uur continu geschut kunnen worden.
- Neen, want eigenaars van kleinere boten die niet naar zee varen of zeilen kunnen met een sluis dagtochten maken van 5 uur. Dit biedt ook meer mogelijkheden voor jeugdbewegingen, zeil- en vaarscholen, scouts,…etc.
- Komt de Antwerp Race hierdoor in gevaar? Neen, want door het vergrote tijdslot kunnen de deelnemers systematisch binnenvaren (per zes) en hoeven ze niet allemaal tegelijkertijd door de dokdeuren. Dit komt de Antwerp Race alleen maar ten goede. De snelle boten kunnen onmiddellijk binnen en hoeven niet meer te wachten, qua comfort en beleving een hele verbetering.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.