De zevende Lenco Regatta vond afgelopen weekend plaats in Lelystad. Van uit de Flevo Marina werden op zaterdag en zondag in totaal zeven up-down banen gevaren met een groot deelnemersveld. De wind bracht ons alle Triple number scores, op zaterdag vier maal een H. Het eerder voorspelde onweer trok gelukkig vrijdagavond langs. Enige late aanbrengers hadden er de handen vol mee. Zondag werden de zeilers getrakteerd op wederom zon en twee maal een L en een M score. Voor elk wat wils dus.
De strijd werd gestreden in drie ORC klassen, ORC vier en drie waren samengevoegd. Verder kwamen de als klasse, trouwe supporters van de Lenco Regatta, de FF 65’s aan de start. Nieuw waren de Tirions en natuurlijk waren de Quarter ton boten aan de lijn. Zij beleefden een paar jaar geleden een revival van deze IOR schepen tijdens de Lenco en zij waren er nu weer voor hun Klasse Kampioenschap.
Aan het einde van zeven races was er een klein verschil ontstaan ten gunste van de Larissa van Jos Kroon en zijn mannen. Uit handen van Hylke Steensma, initiator van de nieuwe Quarter ton klasse in Nederland, ontvingen zij de bij het Kampioenschap horende wimpel en de medailles. Bijna vergaten zij de Lenco prijs van Nico Brabers in ontvangst te nemen. Tweede werd op drie punten de Second Wave , een Robber 3e, was dat niet van David Thomas een ontwerp? Twee Sprinta Sport boten bij de eerste vier gaven aan, dat een levende klasse als de Sprinta’s een voordeel hebben binnen zo’n nieuwe Quarter ton klasse.
De Tirions waren voor het eerst op de Lenco Regatta aanwezig. Helaas maar met vijf boten, maar het enthousiasme van Jillert Pont na afloop van het weekend doet vermoeden, dat het niet hun laatste deelname zal zijn. Eerste werd de NED 17 van Theo de Vries.
De FF 65 klasse werd, niet voor de eerste keer gewonnen door Ed Brand en zijn mannen met de Fianchetto.
In ORC 1 nam de Saffier Nitro een straatlengte voor en met alleen eerste en tweede plaatsen hadden zij een goede aanloop naar de Cowes Week. Succes in de IRC 3 daar! In deze klasse gebeurde nog veel meer. Zo voer de Who’s next over een RC rib heen en kreeg een bemanningslid van de Grand Slam een klap tegen zijn hoofd van de giek bij de gijp. Wonderwel liep alles goed af. Moeten wij in ORC na bemanningslicenties nu ook helmen verplicht stellen?
ORC 2 viel ten prooi aan de Redan. Ook niet voor de eerste keer. De mix van harde en medium wind paste goed bij hen. De ene 8, die afgetrokken werd kwam van de L score wedstrijd.
ORC 3 leek zaterdag avond vrijwel zeker naar Sybout Hiemstra te gaan. Drie paaltjes op zaterdag in de harde wind kregen geen vervolg op zondag. Een OCS en twee maal een 5 waren niet voldoende. De dit jaar moeilijk verslaanbare Numero Uno met oude bekenden uit een Lenco ORCi verleden waren duidelijk allrounder en met twee maal een eerste en een vierde plaats werd het verschil met de White Hawk van Sybout meer dan goed gemaakt.
Na afloop van de prijs uitreiking ging iedereen met een goed gevoel naar huis. Ook Marielle van der Starre, wedstrijdleider, die haar team op de baan dermate goed dirigeerde, dat het Watersport verbond haar examen positief beoordeelde. In het vervolg dus Wedstrijdleider Marielle.
Foto: Peter Elbers