Terwijl James Spithill aan de kant interviews geeft zeilen enkele van zijn BMW Oracle teamgenoten verspreid over andere teams in de Louis Vuitton Cup. In het kort, ETNZ blijft onverslagen en wint zonder spiboom, de Russen verliezen “nog” eens, er gaat een spi overboord bij Azzurra na de finish en Mascalzone wint van Artemis.
All4One- ALEPH
Je zou het een Frans onderonsje kunnen noemen moesten er weer geen Duitsers tussen zitten. Sebastien Col aan het stuur van All4One kon de rechter kant opeisen toen beide teams met een split start over de startlijn gingen. Bij het eerste kruisen was het verschil miniem en Aleph moest zelfs ducken. Maar dit was het dichtste dat Aleph in de buurt van de Duits Franse boot kwam. Want… local tactieker John Cutler haalde zijn Kiwi boekje boven en leidde zijn team rond elke ton met elke keer wat meer winst tot over de finish. De boot die eerst lag had de shiften eerst en de boot die volgde had eigenlijk niet veel keuzes. Met het negatieve punt dat Aleph gisteren tegen kreeg door de aanvaring met Team Origin bungelen ze nu samen met Synergy een beetje onderaan het klassement met geen punten.
Emirates Team New Zealand-Azzurra
Dit was het moment voor Azzurra’s schipper Francesco Bruni om op gelijke hoogte te komen met ETNZ. Dean Barker bood de Italianen nog een kans aan door vroeg in de wedstrijd de spiboom te breken (dit is de 3de in dit evenement!), maar die kans werd niet beantwoord met Italiaanse winst. Barker wou de linkse kant, vocht er voor en kreeg die ook, wetende dat de wind naar links ging draaien. Acht bootlengtes voor Azzurra ging ETNZ rond de boventon met een gybe set om dan de spiboom te breken. Maar, de race is pas over als “the fat lady sings” en dat was nu nog zeker niet het geval. Door de linkse shift konden ze de boei in 1 keer aanvaren. De Nieuw Zeelanders namen de linkse gate omdat die dichter bij de boventon lag met 50 seconden voorsprong. En vaarden een sterk aandewinds rak om met 53 seconden verschil rond de boventon te gaan. Zonder spiboom slagen ze erin om voor Azzurra over de finishlijn te varen met een verschil van 42 seconden. Zij blijven onverslagen in deze Louis Vuitton Cup. Na het finishen van Azzurra sloegen de Italianen er nog in om bij het droppen van de spi, deze onder de boot te krijgen.
TEAMORIGIN-Synergy Russian Sailing team
Team Origin kon een sterk Synergy nipt voorblijven en met 13 seconden verschil om de boven ton gaan. Origin opteert (upwind kijkend) voor de rechtse gate boei en Synergy voor de linkse, maar nemen een nogal ruime ronding door problemen met de spi omlaag te halen, waarmee ze een pak terrein verliezen. Het verschil tussen beide schepen is nu een 300meter en Ainslie komt een dikke minuut voor Jablonski rond de boventon. Synergy kan niet echt meer terugkomen en de Britten zijn tevreden met 1minuut 18 seconden, 400 meter verschil en hun verdiend extra punt.
Mascalzone Latino Audi-Artemis
In de pre start loopt Artemis een penalty op door te dicht bij Mascalzone te gijpen. Artemis leidde over de startlijn en controleerde het eerste kruisrak. Artemis gaat met een bootlengte verschil eerst rond de ton waarbij haar spi bijna het sop in gaat. Beide boten doen een gybe set, Mascalzone Latino blijkt geen tackline/loefschoot aan de spi te hebben en laten ook de genua er bij staan. Gedurende het aandewindse rak bleef het verschil klein en in het 2de voordewinds stuk sloeg Mascalzone erin om een sterke lijwaartse positie in te nemen zodat Artemis niet kon gijpen. Beide schepen vaarden zelfs even zonder spi om sneller te kunnen reageren. Na de gijp slaagt Mascalzone erin om over Artemis te varen terwijl de Zweden problemen hebben tijdens het gijpen (spischoot onder de spiboom geloof ik). Mascalzone Latino Audi wint van Artemis met een verschil van 1 minuut 3 seconden omdat Artemis hun penalty nog moesten nemen.
www.louisvuittontrophy.com
Volg de Louis Vuitton Cup ook via de ClubRacer Sail TV player.
Foto © Paul Todd/outsideimages.co.nz