Emirates Team New Zealand contra Synergy; de wind shift naar rechts dus beide schepen vechten om de rechtse kant, de startboot ligt met andere woorden het dichtst bij de boventon en als hij nog meer naar rechts draait maakt de meest rechtse boot winst. Synergy probeert nog voor de start ETNZ boven de startboot te krijgen, maar slaagt daar niet in want ETNZ plakt weliswaar aan de loefzijden van Synergy.
De Nieuw Zeelanders konden tijdens de start niet echt snelheid opbouwen daar Synergy hen lee-bowde en moesten wegklappen. 2 overstagjes verder duckte Barker achter Jablonski en profiteerde van een linkse shift en kwam daardoor eerst aan de boventon. Door de linkse shift konden beide schepen praktisch in één keer de linkse gate halen. Dean Barker verdedigde de linkse kant met succes en ging met 1 minuut 53 seconden verschil eerst om de boventon. Synergy kon voor de wind nog wat tijd goedmaken, maar maakte eigenlijk geen schijn van kans. ETNZ won met een minuut verschil.
Azzurra contra Aleph
Aleph met Bertrand Pacé aan het stuur kwam via de startboot kant de startbox in gevaren en eigenlijk een beetje aan de late kant. Het is in je voordeel dat je dit op tijd doet om de beste opties open te houden. Maar bon, Pacé zal daar wel een goede reden voor gehad hebben zeker? Het leek erop dat Aleph die de rechtse kant uitging, het eigenlijk niet slecht deed, maar bij het eerste treffen moesten ze achter Azzurra doorgaan. Azzurra die ook over stuurboord vaarde maar een pak hoger dan Aleph, haalde hier wat winst. Francesco Bruni (Azzurra) gaat 12 seconden voor Aleph rond de boei en weet die winst te verdubbelen wanneer ze aan de linkse gate komen. Het volgende kruisrak was duidelijk links bevoordeeld en wat Aleph daar dan rechts ging zoeken? Joost mag het weten. Azzurra ging met 1 minuut 22 seconden voor Aleph rond die boei en deed daar dan nog eens 17 seconden bij op de finish.
Artemis contra All4One
All4One kwam langs de bootkant binnen en had dus het bakboord voordeel van de prestart. Er waren een paar dial-ups ter hoogte van het midden van de lijn, dan wat gecirkel rond elkaar en vervolgens startte beide teams over bakboord met Artemis aan de startboot kant. Paul Cayard (Artemis) blijkt beter met de shiftjes te kunnen spelen dan Kiwi thuis speler John Cutler (All4One) en komt eerst aan de boventon met 24 seconden verschil. Tacksetje waarbij de voordekker van Artemis bijna het sop in gaat. Voor de wind gebeurt er niet denderend veel hoewel All4One dicht genoeg ligt om Artemis te kunnen afdekken. Het verschil aan de gate blijft 24 seconden en een gigantische rechtse shift doet beide teams naar rechts trekken waar Artemis zijn voorsprong weet uit te bouwen tot 37 seconden. Bare away set aan de boventon, effe doorzetten en dan gijpen om rechtstreeks de finish te kunnen halen. Artemis wint met 22 seconden verschil.
Ik vroeg me af waarom ze de naam Artemis gekozen hadden voor hun boot, en zocht het even op… Wikipedia: Artemis is de godin voor de barende vrouw, hoewel zijzelf altijd maagd is gebleven. Voila sé, nu weet u het ook. Ok, ze is misschien ook een beetje de godin van de jacht…
Team Origin contra Artemis
Beide teams cirkelen er deftig op los wat niet abnormaal is, maar wel dat ze het aan de linkse kant van de startbox doen. Normaal is de rechtse kant veel interessanter omdat je tegenstander dan kan locken achter de startboot. Beide schepen lijnen op voor de start met Team Origin langs lij van Artemis aan de linkse kant en Artemis aan de rechtse kant. Het waait 18kn wind nu. Een erg close aandewindse rak brengt beide schepen aan de rechtse kant over bakboord naar de boventon nek aan nek. Artemis klapt rond de boei en doet een bare away set, 6 seconden daarachter rolt Team Origin in een tack gybe set (geen simpel manouver). Artemis ligt een kleine 60 meter voor maar langs lij. Origin komt naast Artemis te liggen en heeft dus een overlap, maar bij het droppen van de spi raakt Origin met haar spi de zaling van Artemis en loopt daarmee een penalty op. Beide schepen zijn voorbij de gate gevaren en door het manouver om terug te draaien heeft Origin haar penalty voldaan. Smart sailing. Artemis neemt de rechtse gate en Origin de linkse gate en tijdens het aan de wind varen lijkt Ben Ainslie de juiste keuze gemaakt te hebben, maar Artemis ligt op de sterke rechtse kant. Artemis klapt op een rechtse shift en ligt terug voor. Bij het volgend kruisen kan Artemis voor Origin lopen en controleert de Engelsen. Artemis laat de Pommie’s naar de rechtse kant gaan en als ze terug samen komen aan de boei, heeft Origin bakboord en overlap en Artemis moet water geven. Origin steekt haar neus tussen de boei en Artemis en Artemis slaagt er niet in om voldoende vrij te blijven tijdens een loeven tot in de wind een bootlengte voorbij de boei en krijgt een penalty aangevlagd. Voor de wind liggen beide teams nek aan nek met Artemis die nog een penalty moet draaien. Piece of cake voor Origin zou je zeggen, maar kijk hoe het afloopt… Halfweg het voordewinds stuk, Artemis probeert een overlap te krijgen, er is niet veel ruimte hier en beide schepen liggen over bakboord. Team Origin gijpt en ligt aan de verkeerde kant van een bakboord stuurboord manouver, Artemis broacht tijdens dit incident, Origin kan niet vrij houden en krijgt zodoende een dubbele penalty (bakboord stuurboord en niet vrijhouden). Artemis wint de race en Team Origin moet een dubbele penalty draaien. Een knappe match vol actie en een welverdiend punt voor Artemis.
Mascalzone Latino Audi contra Azzurra
Azzurra start naar rechts en ML Audi naar links, split start. De verschillen tussen beide schepen zijn miniem en er is slechts een dikke meter verschil als beide schepen rond de boven boei gaan. Mascalzone Latino rolt over Azzurra en nek aan nek bereiken beide teams de gate. Azzurra gijpt rond de boei en neemt de rechtse kant, Mascalzone Latino klapt en gaat mee de rechtse kant op. Het is spannend varen want beide schepen komen over bakboord samen aan de boei. Ze zullen dus beide moeten klappen rond de boei. Beide boten pointen boven de boei nu en Mascalzone Latino loeft Azzurra tot boven de boei, welke nu naar de boei duikt. Mascalzone Latino passeert Azzurra en leid de race. Mascalzone is rond de boei en haar set is traag, Azzurra duikt binnenin met een mooie set en het verschil is miniem. Dit is een race voor de 2de plek inde Round Robin, de verliezer valt terug en zal het moeten uitvechten met het midden van het pak. Azzurra gijpt eerst, erg netjes en Mascalzone maakt ook een mooi gijp manouver. Nog een gijpje op beide boten en Mascalzone Latino Audi wint de race. Ze komen daarmee op de 2de plek te staan na Emirates Team New Zealand.
All4One contra Synergy Sailing Team
Dit is een grote race voor beide teams. De Russen zouden graag toch 1 puntje behalen in deze race en All4One…, kunnen ergens tussen de 3de en de 6de plek belanden afhankelijk van het resultaat van deze race. Bon. Split start, All4One gaat links en Synergy opteert voor de sterke rechtse kant. Rond de boevenboei leidt All4One met een mooie bare away set en Synergy volgt op 14 seconden. All4One gaat eerst door de gate en gaat de rechtse kant uit, Jablonski (Synergy) gaat op links. Beide schepen blijven bij hun respectievelijke kant en uiteindelijk klappen beide schepen. Het moment van de waarheid. All4One gaat voorlangs en leid rond de boei met een verschil van bijna 5 bootlengtes. Een winst die niet meer in het bedwang komt en All4One wint de race.
www.louisvuittontrophy.com
Volg de Louis Vuitton Cup ook via de ClubRacer Sail TV player.
Foto: Sander van der Borch / Artemis