De Russen en de Fransen liggen er allebei uit (toen waren ze nog met zes). De eerste 2 teams Emirates Team New Zealand en Mascalzone Latino Audi wonnen beide hun kwalificatie en gaan door naar de halve finale op vrijdag.
Er stond een stevige 15 tot 30kn Zuiden wind, en de Waitemata harbour deed zijn naam alle eer aan, Waitemata betekend bruisend water in Maori. Tot 3 maal toe moest de wedstrijd uitgesteld worden tot de squalls overgetrokken waren.
Artemis-Azzurra
Na een heftig gecirkel en wat geduelleerd te hebben lijnen beide schepen zich als volgt op: over bakboord met Artemis aan de loefkant. We wilden de rechtse kant hebben en zouden het niet erg gevonden hebben mocht er wat meer afstand tussen beide schepen geweest zijn, maar het zij nu zo sprak Artemis schipper Paul Cayard. De rechtse kant bleek inderdaad beter te zijn, want bij het eerste treffen kegelde Artemis Fransesco Bruni terug naar links. Beide schepen bleken even sterk te zijn als het op overstag manouvers aan kwam, maar Artemis controleerde de boel, en ging met 2 bootlengtes verschil voor Azzurra rond de boei. Het was vlammen naar beneden met soms enorme boeg golven en snelheden van wel 15kn (wat veel is voor deze boten!). Artemis verlengde zijn voorsprong aan de gate wanneer Azzurra wat problemen had met de spi naar beneden te halen.
Team Origin-All4One
Met de mogelijkheid die er in zat dat ze eruit lagen moest Team Origin deze match echt winnen! De wind varieert tussen de 15 en de 30kn. In de startbox cirkelen ze er samen een beetje op los, wat met dit weer wel heel erg veel vragen is van je grinders. Beide schepen wilden de rechtse kant, maar het was Team Origin die op snelheid over bakboord en aan loef van Sebastien Col (stuurman All4One) de rechtse kant kreeg. Boeg aan boeg gingen ze over de lijn, en Ben Ainslie bleek geen last te hebben van leebow. Na een 5 tal minuten varen kwam de achterliggende All4One over stuurboord in de lijn van Origin welke dan vrij voor de Fransen kon klappen en hen vuile wind geven. “It was an early gain, and then they controlled the race,” zei All4One schipper Jochen Schumann. “We will see if it gets a little lighter now – some of these teams are really strong in the heavy breeze, with good crew work and a lot of power.”
Mascalzone Latino Audi- Aleph
Ook Aleph zat met de mogelijkheid dat ze eruit liggen bij verlies. Zij kwamen de startbox binnen aan de pin end kant, over stuurboord dus. Mascalzone schipper Gavin Brady controleerde zijn tegenstander Bertrand Pacé, duwde hem buiten de stuurboord layline en keerde vrij terug naar de startlijn om zo de start te winnen. Pacé ging 3 bootlengtes achter Mascalzone Latino met een gybe set om de boventon in een dikke vette linkse shift. Maar het geluk zat hem niet mee, want enkele ogenblikken daarna tijdens de genua naar omlaag te halen en het vullen van de spi ontplofte deze (de spi eh). Achter deze wedstrijd stond de naam Brady en de Fransen… die mochten naar huis. Hier is de rekening, wij hopen u volgend jaar terug te zien. “They chose a risky manoeuvre at the weather mark,” zei Mascalzone Audi tactieker Morgan Larson. “Had they not torn their spinnaker they probably would have been bow-even with us on the run.
Emirates Team New Zealand-Synergy Sailing Team
Met geen enkele winnende match in deze race kwamen de Russen uit tegen de leider van de Louis Vuitton Cup. Ook voor hen was dit een must win race. Je kan het maar treffen dan tegen de Kiwi’s te moeten varen… Let op, ze sloegen er bijna wel in om winst te halen ware het niet hun zwakkere boat manouvers. Emirates Team New Zealand starte aan het startschip over bakboord en liet net genoeg plek over voor de Russen om er tussen te kruipen en weg te klappen. Gedurfd manouver. De rechtse kant was favoriet en Jablonski kwam voor Dean Barker aan de boventon. De set van de Kiwi’s was kwazi perfect, en die van de Russen was waarschijnlijk vanwege de druk een beetje sukkelachtig. De Kiwi’s gingen hen langs lij voorbij. Synergy maakte nog een enkele gedwongen fouten en kwamen 15 seconden na de Nieuw Zeelanders over de finish. “Every race against ETNZ, is going to be a tough one for us, you’re racing against one of the best teams in the world,” zei Jablonski. “That team has sailed together for a long, long time. In one match with them you learn a lot. You do a small mistake, and you lose.”
Volgende matchen zijn tussen Team Origin (Ben Ainslie) en Artemis (Paul Cayard) en tussen All4One (Jochen Schümann) en Azzurra (Francesco Bruni). De respectievelijke winnaars van deze matchen komen uit tegen Emirates Team New Zealand en Mascalzone Latino Audi.
www.louisvuittontrophy.com
Volg de Louis Vuitton Cup ook via de ClubRacer Sail TV player.
Foto © Paul Todd/outsideimages.co.nz