De KNRM moest vandaag tijdens de North Sea Regatta in actie komen nadat de kiel van de MaxFun 25 Evapko brak en de boot kapseisde. We spreken Mattieu Sonnemans nadat de bemanning een beetje van de schrik is bekomen: “In de 15 jaar dat deze klasse bestaat is zoiets nog nooit gebeurd. Maar het belangrijkste is, de bemanning staat weer veilig en zonder kleerscheuren op de kant.
De KNRM was binnen een kwartier ter plaatse, zij hebben de boot naar wat rustiger water gesleept en de wedstrijdleiding heeft hem hier vastgelegd met boeien. “Een bergingsteam moet de boot nu uit het water halen. We varen met een nieuw team en voor de schipper een nieuwe boot. Gister voeren we echt lekker, een vijf en een vier. Vandaag zaten we ook lekker in de wedstrijd.” Helaas zit het evenement er voor deze bemanning op.
Geen onbesproken kielverleden bij Max Fun boten
Reeds begin 2007 hebben zich kielproblemen voorgedaan met Max Fun boten. Toen met dodelijke afloop. Door fouten van ontwerper Simonis Voogd en de kielfabrikant bleek de kielconstructie niet sterk genoeg van de onder Engelse vlag zeilende Hooligan V. Ook de Who Cares, een Nederlandse MaxFun 35 had later in 2007 structurele problemen met de kiel tijdens de Vuurschepenrace. Hier werden de problemen bijtijds opgemerkt voordat de kiel het volledig begaf.
Lees hier onze eerder verschenen berichtgeving over het tragisch ongeval met de Hooligan V:
- https://www.clubracer.be/2007/2/5/max-fun-35-hooligan-v-verliest-kiel-bemanningslid-overleden
- https://www.clubracer.be/2007/9/12/maxfun-35-kielbreuk-maib-publiceert-rapport-en-aanbevelingen
- https://www.clubracer.be/2007/12/6/fout-kielontwerp-oorzaak-dodelijk-ongeval-max-fun-35-hooligan-v
Afgebroken kiel MaxFun 25 Evapko Foto’s: Sander van der Borch