Tijdens het jaarlijkse Offshore Racing Congress (ORC) werd het nieuwe Velocity Prediction Program (VPP) voor 2013 voorgesteld. Het nieuwe VPP zou belangrijke vernieuwingen in de Residuary Resistance (Rr) formule hebben gekregen waardoor vele schepen een pak sneller moeten. Hoe dit tot stand is gekomen leest u hieronder in het verslag van Ab Pasman. Ook zijn de onderhandelingen tussen het ORC en de RORC om tot één meetsysteem te komen volledig stop gezet.
Uit de ORC jaarvergadering,
Ab Pasman vanuit Dublin.
Wijziging VPP
Het VPP heeft een belangrijke vernieuwing ondergaan. Met name het model om de vormweerstand te berekenen is aangepast aan de laatste ontwikkelingen in jachtontwerp. Volgens Alessandro Nazareth, de voorzitter van Technische Commissie (ITC) pakken de resultaten van het nieuwe model goed uit. De nauwkeurigheid is vergroot, de berekende snelheden komen beter overeen met de realiteit (waren aan de lage kant) en enkele oude IMS typevormende eigenschappen zijn verwijderd. Getalsmatig worden lichte schepen sneller, voor een TP 52 kan dat oplopen tot 3%, terwijl zwaardere oudere ontwerpen gelijk of trager mogen. Onderaan dit bericht vindt u de bijlage met een vergelijk oud/nieuw voor honderden schepen.
ITC internationaler
Niet onvermeld mag blijven dat het ITC een stuk internationaler is geworden door de toetreding van Jason Ker.
Wijziging meting
De eerdere aankondiging dat vanaf 1 januari 2013 de schepen leeg, gelijk als bij IRC, zullen worden gemeten is bevestigd. Bestaande schepen behoeven niet opnieuwe gemeten te worden maar krijgen een standaard correctie. De gewichten op de meetbrieven zullen daardoor in 2013 1% lager zijn.
Onderhandelingen tussen ORC, de RORC en het UNCL stop gezet
De onderhandelingen tussen ORC en de RORC om naar een One Rule te komen zijn voorlopig gestopt. Het lukte niet om UNCL, de Franse IRC tak, in de onderhandelingen te betrekken. Het ORC en de RORC praten wel verder en proberen nu van onderop tot meer samenwerking te komen. Het plan is nu om tot gestandaardiseerde meetresultaten te komen op basis waarvan in alle handicap systemen een meetbrief, zonder verdere metingen dus, gemaakt kan worden.
Aantal ORC meetbrieven blijft stabiel
ORC is een gezonde organisatie, ondanks de crisis is het aantal meetbrieven stabiel, het gebruik van de Sailor Services breidt sterk uit en nieuwe activiteiten in Denemarken, Spanje en Polen worden voorzien.
Naast uw verslaggever was NED vertegenwoordigd door Hans Zuiderbaan en Michiel Woort.
In de bijlage onderaan vindt u de testvloot met de 2013 GPH. Op pagina 35 vindt u een selectie uit de Nederlandse vloot.