De spectaculaire foiling monohull, Gonet Monofoil, ontworpen door de Zwitserse zeiler Eric Monnin is de perfecte voorbode van wat de volgende America’s Cup gaat brengen. Op 17 mei vonden de eerste zeiltests, of beter gezegd, proefvluchten plaats. Als we de foto’s mogen geloven zien die er zeer succesvol uit.
De Gonet Monofoil is de laatste twee jaar in het diepste geheim ontworpen en gebouwd. De boot zal zijn intrede doen tijdens de “Switzerland’s spring classic” regatta die op het meer van Genève plaatsvindt.
Voor het ontwerp en de bouw is de getalenteerde zeiler Eric Monnin een alliantie aangegaan met Damian Weis van Weiss Yachts.
Onverwachte move naar flying monohull geen toeval
Het is volgens ons geen toeval dat dit ontwerp de basis is geworden van de nieuwe America’s Cup regels want de Gonet Monofoil werd bedacht en ontworpen nog voordat de America’s Cup haar onverwachte move maakte naar de flying monohull. De nieuwe regels worden immers gemaakt door de winnaar van de vorige en verdediger van de volgende editie, Emirates Team New Zealand. En laat nu net één van de hoofdontwerpers van Emirates Team New Zealand, Jean-Claude Monnin, die aan het hoofd stond van alle calculaties, simulaties en het foil ontwerp van de Gonet Monofoil, de broer van Eric Monnin zijn.
De eerste proefvluchten van de Gonet Monofoil vonden plaats op een geheime locatie ergens in Zwitserland. Afgelopen weekend werd de Gonet Monofoil gespot op het meer van Genève voor de finale tests in aanloop van het Zwitserse regatta seizoen.
Eric Monnin vertelde ons na de de eerste proefvlucht op het meer van Genève:
“We hebben nauwelijk iets gebroken, de boot is goed gebouwd en stevig. Het gedrag van de boot is heel gezond, zelfs bij snelheden rond de 25 knopen hadden we nooit een onveilig gevoel.”
“De vliegsnelheden zijn imposant, onze target bootsnelheid was 16-18 knopen en we passeren met gemak de 20 knopen. Van zodra de wind boven de 15 knopen komt halen we 25 knopen bootsnelheid en meer.”
“De boot is zeer stabiel, we zeilde in 25 knopen wind (TWS) zonder problemen, een plezier om mee te zeilen”.
Technische specificaties:
- LOA: 8 m
- Breedte: 2.5 m
- Gewicht (leeg): 850 kg
- Mast hoogte: 12.2 m
- Grootzeil: 32 m²
- Voorzeil: 16 m²
- Gennake: 50 m²
Foto’s © Loris Von Siebenthal