Het lijkt alweer tijden geleden, dat er met de Class 40 Moonpalace doublehanded door Kanaal en Ierse Zee geschuimd is. De Normandy Channel Race is ondertussen verwerkt en het programma voor de boot gaat gestaag verder.
In Lorient is er bij wijze van training deelgenomen aan de Chrono. Een mooi en gezellig evenement met een simpele doelstelling. Gedurende drie dagen mag je tussen 08:00Hr en 20:00Hr starten, de baan is linksom of rechtsom (je mag zelf kiezen) rondom Ile de Groix, en telt zo’n 15 mijl. Gespreid over drie dagen moest je vier maal een ronde gemaakt hebben. Klinkt simpel, maar om te winnen is enige ervaring in deze toer toch echt een vereiste. Het evenement was oorspronkelijk opgezet voor de mini klasse, maar nu deden er ook een negental Class 40’s mee, en de Moonpalace eindigde in het midden.
De Worlds
Voor de Moonpalace was het een goede voorbereiding voor het volgende ‘grote’ evenement, de Class 40 Worlds in Gijon. Het evenement is vorig jaar in de Solent (UK) verzeild geraakt, deze keer is Spanje aan de beurt. Voor dit evenement geen helse offshores, of onder chronisch slaaptekort met z’n tweetjes zien wakker te blijven. De “Worlds” bestaan uit drie dagen dagwedstrijden, upwind/downwind banen en Coastal banen, ofwel puzzeltochten. Aangevuld met een avondvullend programma gaan we ervan uit dat er deze keer niet in de railing niet geknikkebold hoeft te worden. Onder deze voorwaarden heeft Roeland een crew bij elkaar gesprokkeld, en zal heel wat uit te leggen hebben mochten het wel offshores worden.
Nieuwste generatie Pogo 40S2
Ondanks het totaal andere karakter van de wedstrijden(korte banen) komen er toch 15 Class 40’s aan de startlijn. En het zijn niet de minste. Er komen 2 nieuwe Akilarias. Concise als verdediger van de Cup en Mistral Loisirs, ook al toe aan zijn tweede Class 40 Akilaria. Enkele tegenstanders uit de Normandy Channel Race zullen we ook weer ontmoeten. Groot favoriet is Thomas Ruyant met z’n Tyker 40. Hij is erg gemotiveerd, heeft een nieuwe snelle boot en een goede crew. Peter Harding zal er zijn met zijn nieuwste Owen Clarke 40. Zijn boot loopt erg hard aan de wind en kan daarmee misschien wel het verschil maken. Lokale held is Gonzalo Botin, ook hij heeft een goede boot met bemanning. Zuid Afrikaan Nick Leggat zal er zijn met z’n Akilaria, alsook Marc Lepesqeux met zijn Jumbo. Beide ervaren jongens en goede zeilers.
Het evenement zal ook een eerste nieuwe indruk geven van de nieuwste generatie Pogo 40S2. Het nieuwe ontwerp deelt de nieuwste ontwikkelingen in vorm stabiliteit met de extreme harde chine van voor tot achterschip. Gezien de ervaring die we hebben met de bouwers kunnen we ervan uitgaan dat ook dit schip op gewicht en stabiliteit zal zijn.
Ook nieuw aan de start is de laatste creatie van Sam Manuard. Zijn nieuwe ontwerp ziet er zeker niet minder spannend uit en ook van deze boot zijn we vol verwachting over de snelheid. Helaas missen we enkele bekende jongens uit de Class 40. Tanguy de Lamotte met Novedia en Yvan Noblet met Appart City verkiezen een betere voorbereiding op hun evenement van het jaar, de Route du Rhum. Jammer, maar je kan nu gewoon niet alles mee doen eh?
Boot aanpassen op full crew varen
Met de Moonpalace hebben we nog geen ervaring op het soort banen welke we nu tegen gaan komen. Het schip moet nog wat aangepast worden naar het varen met 6 personen, maar met het vertrouwen in onze bemanning zullen we zeker onze huid duur proberen te verkopen. De Class 40 is een box rule klasse waarin continue in verbeterd en geperfectioneerd wordt. Moonpalace ontwerp is daarin de absoluut eerste generatie. Wij zien uit naar een erg mooie strijd.
Onze crew:
· Adriaan van Oord: eigenaar-navigator
· Roeland Franssens: schipper-helm
· Jochen Franssens: bow
· Laetitia Brandsma: pit
· Richard Bicknell:- North NZL-tactics/trim
· Jeroen de Vos: Dijkstra & Partners-trim
Class 40 Worlds website: www.mundial-40-gijon.com