Pas dinsdag begon het racen, een Layday op vrijdag, zaterdag laatste dag voor de Swan 45 klasse en voor de rest van de “Zwanen” te weinig wind om een deftige wedstrijd te kunnen aanbieden. Zondag dan een klein beetje veel wind variërend van 30 tot 45 knopen op de laatste dag voor de overige Swans geeft: AP over H (uitstel, verdere seinen aan de wal), dan AP over A (no more races today). Resultaat: Deze Rolex Swan Cup telde slechts 3 wedstrijddagen!
Nieuw horloge voor Piet Hein Bakker
Van het moment dat de 3 geluidsignalen klonken kon je de crew van de Silveren Swaen (op de foto) horen juichen tot in Corsica (allé, ongeveer dan toch). De crew van Piet Hein Bakker stond met 4punten aan de leiding in het Grand Prix klassement, en de kans was erg klein dat daar nog een stokje kon worden voorgestoken. Maar door deze wijze beslissing van het comité waren deze jongens zeker dat meneer Bakker met een mooie nieuwe blinkende “Rolex Submariner” horloge naar huis zou gaan.
De Belgische crew van de Atalante II hadden liever nog een potje gevaren om eventueel nog een plekje naar voor te schuiven en zo die 3de podium plek in te nemen. Maar door dit uitstel moeten ze genoegen nemen met een 4de plek wat in dit veld zeker en vast niet slecht is. Op een 8ste plek in de zelfde klasse staat Michale Huyghe met zijn Swan 46 Twilight. Ook zij hadden graag nog een plekje naar voor geschoven, qua punten hadden ze uitzicht op een 6de plek.
De andere Nederlandse deelname in de Grand Prix klasse is Robert Schuijt met zijn Swan 48 Montrachet. Robert eindigt op een 21ste plek. En wat betreft punten had de Montrachet nog een kans op de 19de plek. Maar het zal voor binnen 2 jaar zijn, daar de Rolex Swan Cup om de 2 jaar georganiseerd wordt.
Eerste Nederlandse Maxi op een 7de plek
In de Maxi klasse staat bovenaan het laddertje de Italiaanse Swan 80 DSK Pioneer Investment van Danilo Salsi. De nagelnieuwe Duitse Swan 60 Emma van Johan Killinger wordt 2de voor de Swan 112 Mistery van Amadoo Int. Coorporation. De eerste Nederlandse deelname is de andere Swan 112 Highland Breeze welke op een 7de plek eindigt.
De Swan 66 “Lott 66”van Jeroen van Dooren eindigt op een 11de plek. Ook zij hadden gehoopt om toch nog minstens 1 potje te kunnen varen, want zij hadden zicht op een eventuele 8ste plek. De Swan 601 Cuordisole van Robertjan Zonneveld komt op een 18de plek overall terecht, 2 plekjes voor de Swan 651 Geronimo die 20ste wordt.
Cisne eerste Nederlands zeilnummer in de S&S klasse
In de Sparkman & Stephens Classics klasse domineerde de Brit Peter Simon met zijn Swan 65 Monsoon Jaguar. Het eerste Nederlandse zeilnummer is de Swan 43 Cisne van Tony Thorpe en David Collins op een 4de plek met gelijk aantal punten (16pts) als de Swan 47 Dream op een 3de plek.
Peter Houting wordt met zijn Peak uiteindelijk 14de. Zijn DNF (Did Not Finish) op de eerste dag gaven hem toen het maximum aantal punten (aantal deelnemers + 1) en het feit dat er geen aftrek wedstrijd was doen hem niet in de top 10 belanden, waar hij volgens ons thuis hoort.
Wedstrijdorganisatie zeer profi
De Swan 45 klasse heeft 8 van de 12 wedstrijden kunnen zeilen, de Club Swan 42 slechts 6 van de eveneens 12 geplande races, en van de 7 voorziene coastal banen zijn er voor de overige klasses niet meer dan 3 gevaren. Ok, dit klinkt… eh, niet ok, maar als er geen wind is kan er ook niet gevaren worden, en trop is te veel en te veel is trop. Iets wat de organisatie niet verweten kan worden is dat ze niet geprobeerd hebben en dat ze het hele zaakje ‘zomaar’ behandeld hebben om er snel vanaf te zijn.
Elk half uur werd er duidelijk gemeld wat de waarnemingen en de intenties van het race comité waren in een zeer duidelijk gesproken Engelse taal. Dit was een sterk staaltje wedstrijd organisatie van Peter Craig en zijn comité waar er vele andere een lesje van kunnen leren.