Het officiële logo van de 37ste America’s Cup is vandaag in Barcelona onthuld in het Museu Maritim de Barcelona en dat laat haast niemand onberoerd.
Het is ontworpen door Pràctica, een ontwerp- en identiteitsstudio uit Barcelona en New York, die werd geselecteerd uit een shortlist van drie creatieve studio’s.
Ondertussen maken een hoop fans zich ontzettend druk.
- “Een regelrechte kopie van Bitcoin. Wie dacht dat dit een goed idee was? Juridische stappen zijn onvermijdelijk.”
- “Net een B-cup”, zegt iemand anders,
- “Het ziet eruit als een 13”
Iedereen grafisch ontwerper
Lelijk, inspiratieloos, een slecht logo…Er is weinig dat de gemoederen zò kan beroeren als een nieuw logo. Plots wordt iedereen ontzettend emotioneel en betrokken. Het gaat dan over schoonheid en sentiment, over kosten en baten, over verleden en heden en iedereen is plots grafisch ontwerper.
De ontwerpers aan het woord
Anna Berbiela, partner van Pràctica: “Het is een iconische internationale sporttrofee die plaatsvindt in een iconische internationale stad, en dit was de basis van ons denken achter het ontwerp van het logo en de visuele identiteit.”
“Het America’s Cup symbool is hertekend en gesynthetiseerd zodat het in alle maten en media kan worden gereproduceerd en is uitgelijnd met een vet ‘B’ lettertype dat onmiddellijk Barcelona vertegenwoordigt. De primaire kleuren worden ondersteund door een levendig kleurenpalet sprekend voor de energie van Barcelona.”
(Lees verder onder de foto)
CEO Grant Dalton
In het Museu Maritim de Barcelona presenteerde CEO Grant Dalton het logo aan het grote publiek en lokale media:
Dalton: “We zijn echt trots op het nieuwe logo en de nieuwe identiteit van de 37ste America’s Cup hier in Barcelona. We willen Pràctica prijzen voor hun ontwerp, maar ook ADG-FAD bedanken omdat deze een zeer grondig ontwerpproces heeft georganiseerd.”
Niet zomaar het eerste het beste bureau
ADG-FAD is niet zomaar de eerste de beste VZW. Het is een vereniging zonder winstoogmerk van Art Directors en Graphic Designers in Spanje. Een instelling die sinds 1964 de meest gerenommeerde prijzen in de sector organiseert, de ADG Laus Awards, met als doel het belang van design in de samenleving te vereren en te verspreiden. En maakt deel uit van de Fostering Arts and Design (FAD), een knooppunt voor professionals, studenten, bedrijven en ondernemingen die met design te maken hebben: Arts & Crafts, Graphic Design en Visual Communication, Industrial Design, Architecture & Space Design en Fashion Design.
Trots
Ondertussen laat de America’s Cup weten erg trots te zijn op het nieuwe logo en op de nieuwe identiteit van de 37ste America’s Cup in Barcelona. Het is gedurfd en verfrissend en zal ongetwijfeld duidelijk herkenbaar zijn en geassocieerd worden met het evenement door de mensen hier in Barcelona, Catalonië, Spanje en over de hele wereld.
En wij vinden het ook goed. Punt.