Bekijken we de foto, dan zien we dat bijna alles dubbel is uitgevoerd. Ook de lichte vrachtwagen op de achtergrond heeft een dubbele bediening en de didactische ladder (rechts) kan langs twee kanten beklommen worden.
Wat opvalt is de platte punt en de montage van beide stuurwielen vooraan op het schip. Ideaal om in een vroeg stadium onvoorziene ondiepten te ontdekken en de leerling zeiler kennis te laten maken met een zo zuiver mogelijke schijnbare wind.
Beide luiken achter de stuurwielen klappen open en verbergen comfortabele zeteltjes voor zowel leerling als instructeur waaruit zeilen een plezier wordt.
Op de zwarte ronde steuntjes passen twee ruim bemeten achteruitkijkspiegels (optioneel).
Beide gieken (niet te zien op deze afbeelding) bevinden zich klassiek op het achterschip. De zeilen worden bediend door gekoppelde winchen links en rechts zodat de instructeur steeds tijdig kan ingrijpen bij gevaar (of bij boei 105).
Het betreft hier een Carter 39 Prius hybride waarbij op lage snelheid de wind opgewekt wordt door 2 forse digitale elektromotoren. Eens de boot op snelheid neemt de schijnbare wind de voortstuwing volledig over. Deze laadt dan bovendien de accu’s via een eenvoudige USB connector.
Hierdoor wordt het rendement van de rijschool geoptimaliseerd omdat er nu ook op windstille dagen zeilles gegeven kan worden.
Een CR rating is nog niet bekend omdat er nog discussie is over de kleur van de zeilen. Waarschijnlijk worden ze voor België uitgevoerd in fluo oranje en voor Nederland in fluo geel.
Interesse en meer inlichtingen?
Carter Jimmy
George Bush Avenue 23
2840 Atlanta USA
N.B.
Als je alle winchen tegelijk aanhaalt past de boot perfect in de meegeleverde Lidl zak.