Wederom zitten we op zaterdag voor de IJspegelzondag naar alle weersites die beschikbaar zijn te kijken. We komen op zondag tussen tien en drie uur, niet boven de 5 knopen wind. Andere koek dan de Volvo Ocean deelnemers die deze nacht een tropische storm moeten trotseren. Op zondag morgen horen we in de auto dat de boot met Wouter Verbraak schipbreuk heeft geleden op een rif vlak bij Mauritius. Het doet ons zeilershart pijn dit te horen.
In Scheveningen is er geen tropische storm maar hebben we zeer matig zicht en is er niet veel wind.
De havendienst vraagt bij het uitvaren of de race wel doorgaat vanwege het verminderde zicht. Voorlopig is er genoeg zicht om een startlijn erin te leggen.
Dan begint het spel met de wind die varieert tussen de 3 en 9 knopen. De wind die wisselt tussen 175 en 210 graden. Om 11.30 uur is er nog touw aan vast te knopen laat staan een baan erin te leggen. De uitstel gaat erin.
Ondertussen vaart de Griel met draaiende motor rond. Niet af te krijgen, ondanks allerlei aanwijzingen van mede zeilbroeders. Veel herrie en trillingen aan boord van de Griel.
In de stuurhut wordt de een na de andere baan bedacht voor Dual Handed en Minitransats. Dan valt de beslissing de bovenboei gaat op 190 graden. Om 11.55 uur is de eerste start van groep 1 . Om 12.00 uur gaat groep 2. De Ruimte en Griel zijn te vroeg en komen terug. Dual Handed en Minitransats gaan om 12.05 uur. Er is nog steeds niet veel wind, en de wind heeft nog steeds een draaierig karakter. Door de nevel is het volgen van de boten een soort schimmenspel.
Dan komt er een opmerking uit het Dual Handed veld. Moet merkteken 1 gerond worden of moet het aan bakboord worden gehouden. De ene boot is naar merkteken 1 , de andere boot is al direct op weg naar de Scheveningenton. Duidelijk is dat er vanaf het startschip niet goed gezegd is dat het merkteken 1 over bakboord helemaal gerond moet worden. Verwarring alom in het Dual Handedveld.
Deze race wordt afgebroken en de boten moeten terug komen om opnieuw te starten. Harpoen en Elixer zien dit niet meer zitten, zij staken en gaan terug naar de haven. Blijven er nog 7 dappere boten over en zo is er om 13.00 uur een nieuwe start voor de Dual Handed. Zij moeten KNS over stuurboord ronden, Zandmotor Foxtrot over sb, terug naar merkteken 1 over bb en dan naar de finish.
Ondertussen zijn groep 1 en 2 alweer gefinisht. Beiden hebben 2 rondes gevaren en zijn alle deelnemers binnen de tijdslimiet binnen.
Om 1325 uur is de tweede start van groep 1. De stroom is nu mee richting bovenboei en zo word je makkelijk over de lijn geschoven. Het wordt dan ook een general. De tweede poging om 13.35 uur gaat met de Uniform en wordt een mooie start.
Groep 2 schiet Flying Dolphin vlak voor de start over de lijn en krijgt de X-vlag voor de broek. Zij komen terug en iedereen is zo weer aan het varen.
Ondertussen draait de wind wat naar links. Vervangend merkteken wordt gelegd op 160 graden en vanaf de Albatros blaast men de lucht uit de longen om het geluidssignaal zo goed mogelijk over te laten komen.
Dan komt er een call van de Dual Handed. Zandmotor boei Foxtrot ligt er niet meer. En dan blijkt na navraag bij de verkeerscentrale dat op 20 november de Echo en de Foxtrot van de Zandmotor boeien zijn gelicht. Na overleg met deelnemers wordt besloten om de Zandmotor Delta te nemen. Alle boten gaan akkoord en zo hoeven we niet voor de tweede keer deze dag de wedstrijd van de Dual Handed af te breken.
De tweede race van groep 1 en 2 verloopt verder voorspoedig. Ondertussen valt er wel een koud regentje. Het wordt wat donker aan de horizon en het zicht wordt weer minder.
Bij merkteken 1 hijsen we de Sierra voor de Dual Handed klasse. Om 15.07 finisht de Junique en komt de Happy als hekkensluiter over de finish.
De Minitransats hebben beide hun eigen baan gevaren. Robert Rosen langs de Houtrust en Sander van Doorn ging mee met de Dual Handed naar de Zandmotor.
Op de wal zijn er nog protesten waar vooral de Blondie erg in beeld is.
Het wordt een latertje. De prijsuitreiking is na half zes. Bij groep 1 wint de Nitro overall, wordt Magnum tweede en Luktor3 derde. Bij groep 2 wint De Ruimte, wordt Figaro tweede en Lucifer derde.
In de Dual Handed klasse wint Panther, wordt Junique tweede en Maverick derde.
Buiten is het al donker. In het Spuigat wordt erwtensoep geserveerd.
Op 14 december staan we er weer voor de Albatroscup.
Tekst: Aly Anink-van Driel