Vorige week brachten 5 zeilers maar liefst 26 uren in zee door. Met slechts 4 reddingsvesten wisten ze hand in hand al zingend te overleven, nadat hun boot heel snel was gekenterd. Een 6e zeiler ontbrak aan de groep. Men hoopte dat hij zich had weten redden en ergens alleen in zee dreef. Later zou blijken dat hij zich had opgeofferd om 2 teamleden te redden. Uiteindelijk zou een klein lichtje de drenkelingen redden. En de reden van deze tragedie? Nog maar een kiel die het begaf.
Nog maar goed een maand geleden had de International Sailing Federation aan de alarmbel getrokken, toen er toch net iets teveel kiel problemen bleken op te treden. Jacht ontwerpers, boot bouwers en eigenaars werden aangemaand om alles grondig te controleren. Al blijft menig één in de wereld van de yachting zich afvragen waarom het zo lang heeft moeten duren.
Regata de Amigos
Op vrijdag 6 juni was de Cynthia Woods, een 38 voet lange Cape Fear zeilboot, samen met 25 andere zeiljachten vertrokken voor een zeilrace van Galveston (Texas, USA) naar Veracruz (Mexico), de 700 Nm lange Regata de Amigos. Aan boord 3 studenten, 1 pas afgestudeerde en 2 safety officers. Op zaterdag 7 juni om 8 uur ’s morgens ontbrak de Cynthia Woods op het afgesproken radio contact.
Begin van het einde
Net voor middernacht had Safety Officer Roger Stone opgemerkt dat de boot water maakte, snel water maakte. De 2 studenten die bij hem benedendeks waren, probeerden nog het water, dat binnenstroomde via de kielbouten, te stoppen. Maar dat lukte niet. Nog voor het bevel om de zeilen te vieren kon worden opgevolgd kenterde het zeiljacht plots. Het moment dat de kiel volledig afbrak. De 3 bemanningsleden aan dek lagen onmiddellijk in het water. Met de boot volledig gekenterd, stroomde het water nu langs de kajuitingang binnen Stone duwde de 2 studenten doorheen de waterstroom tot in de cockpit. Toen de laatste student boven water kwam, lag de boot al volledig ondersteboven, en was Roger Stone spoorloos. De andere drenkelingen wisten elkaar te vinden en oud Coast Guard commander Steve Conway nam de organisatie op zich.
26 uur in het water
De volgende 26 uur wachtten ze in het water op hulp. De 4 reddingsvesten werden systematisch doorgegeven en positieve gedachten moest hen door de nacht heen helpen. De reddingshelikopters hadden de omgekeerde blauwe romp reeds op zaterdag gevonden rond 17 uur maar konden geen drenkelingen vinden. De 5 hoofden waren in de 2 meter hoge golven onzichtbaar. Het zou uiteindelijk tot zondag 2 uur ’s nachts duren tot de drenkelingen werden gespot. Door een klein flitsend reddingslichtje aan een reddingsvest, opgemerkt door een helikopter piloot. De 5 werden onmiddellijk uit het water opgetakeld en naar het dichtstbijzijnde hospitaal gevlogen. Het levensloze lichaam van Roger Stone werd later teruggevonden.
En nu?
Een volledig onderzoek zal nu volgen. De romp van de Cynthia Woods is geborgen en naar de kiel is men naarstig op zoek. Tevens zal men ook een zusterschip onderzoeken om vergelijkingen te maken met het onfortuinlijke zeiljacht. Er is ondertussen wel al bekend dat een maand voordien de Cynthia Woods zwaar aan de grond zou zijn gelopen. Ligt daar de oorzaak van de kielbreuk? Het onderzoek zal klaarheid moeten scheppen. Ondertussen is de polemiek volop aan de gang.
Is een light displacement yacht met een vlakke bodem en een aangeschroefde fijne kiel met veel bulb gewicht onderin gewoon vragen om problemen? Volgens velen wel, aangezien op 30 tot 50 voet dinghies met zware loden contragewichten er te weinig aandacht is voor de roterende krachten die aangrijpen op de aanhechting aan de romp. In de verschrikkelijk Fastnet race van 1979 waren het allen dergelijke types die hun kiel verloren, terwijl in de Contessa klasse, waar op ieder model, zelfs op de 32 voeter, de kiel is ingekapseld, ieder jacht zonder problemen de finish haalde. De discussie van destijds kan opnieuw beginnen: https://www.clubracer.be/forum