Op de derde dag van de ABN AMRO North Sea Regatta werd bij de grote boten de strijd om de Yeoman Challenge Trophy 2008 beslist. Alle vijf de resultaten telden mee, want een aftrek zou pas bij zes gevaren wedstrijden volgen. De variabele oostenwind maakte het de zeilers moeilijk. Toch volbrachten vrijwel alle klassen drie races. De F18-catamarans zelfs vier. Het familieteam van schipper Peter de Ridder toonde andermaal zijn klasse door met de Checkmate alsnog de trofee in de IRC 1 te winnen. Het een-tweetje van de koplopers in de ORC 3 kreeg vandaag een spannende ontknoping. Pas in de allerlaatste race trok Frits van Dijk met zijn Geintje de overwinning naar zich toe. Alain Clark liet de zeilmenigte ’s avonds in swingende stijl nagenieten.
IRC 1: Allard valt van podium
Gisteren stonden ze nog tweede, maar vandaag wilde het aan boord van de Allard niet zo lukken. Martijn Worseling: “Het was moeilijk met veel winddraaiingen. Er waren grote verschuivingen in het veld en het zat dicht op elkaar.” Uiteindelijk zakte de Belgische boot met een serie van 7-7-10 van het podium af. Het werd een vijfde plek overall. De Eclectic van Koen Lockefeer schoot vanochtend hard omhoog met twee eentjes, maar kwam als achtste door de laatste finish. Daarmee viel ook deze bemanning net buiten de prijzen. De Roark van schipper Geert de Krom deed het goed met een 2-3-3 en eindigde als tweede overall, gevolgd door de Connect Lesonal van De Zeeuw. De opvallende reparatie aan de Checkmate is nog de stille getuige. Maar de averij van vorig week werd vandaag weggepoetst met de Yeoman Challenge Trophy.
ORC 1: Team Heiner Two overheerst
Team Heiner, met Roy Heiner als schipper, maakt er deze dagen de sport van om zoveel mogelijk IRC 1-jachten in te halen. Doordat de meetbrief niet op tijd in orde was, komt de MaxFun 35 in de ORC 1 uit. Die klasse start na de IRC 1. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de in aanbouw zijnde nieuwe Team Heiner 38 in Scheveningen aan de start zou verschijnen. Heiner: “Het duurt een beetje lang, maar op goede dingen moet je altijd wachten.” Eind juni geldt nu als streefdatum. Hoewel Heiner en zijn bemanning de serie met een voorsprong van twaalf punten winnen, is er toch sprake van wedstrijdspanning: “De wind is uitdagend en de banen liggen er mooi in. We varen ook leuke races met de Junique, maar ze moeten wel sneller kunnen.” Zo strijdt Heiner tegen zijn oud-collega Jan Berent Heukensfeldt Jansen, CEO van Team ABN AMRO in de Volvo Ocean Race 2005-06, die op de Junique vaart.
ORC en IRC 2: Spannende duels
Zowel in de IRC 2 als in de ORC 2-klasse was de strijd tussen de winnaars en de vicewinnaars groot. In de IRC 2 stond schipper Radboud Crul na lange tijd weer eens zelf aan het roer van zijn Rosetta from the Rocks. Jarenlang werkte hij tijdens de ABN AMRO North Sea Regatta samen met oud-wedstrijdleider Max Behrend. Crul: “Ik adviseer zijn opvolger Edwin Lodder nog wel, maar ik had ook de ruimte om zelf mee te doen. Dit is een mooie voorbereiding op onze deelname aan de Commodore’s Cup in juli.” Hij noemde het een ‘heftig dagje’. “Het was zeer spannend. Wij moeten qua rating de snelste boot zijn en dat is moeilijk te realiseren in deze lichte windcondities. Onze grote genua is eigenlijk gekozen voor het zeezeilen met golven. Op vlak water hebben we er geen voordeel van, maar we houden de rating.” Uiteindelijk leek de winnaar van 2007 van de Zeebeer 3 te verliezen, maar door een gewonnen protest tegen de Sunshine konden ze toch de beker ophalen. De nummer één in de ORC 2-klasse, de Split Image van schipper David de Graaf, moest eveneens behoorlijk vechten voor de puntjes. “De laatste race was net een flipperkast met die enorme winddraaiingen. Die achtste plek was ons slechtste resultaat tot dusver”, zei hij met een glas champagne van de sponsor in zijn hand. In de ORC 4/5 ging de overwinning naar de Celestine van Van der Hout.
Draken: Bootbouwer versus nieuwkomer
“Ik ben de bootbouwer”, klinkt het bescheiden antwoord van Tim Tavinor op de vraag wie hij is. “Slechts één van de twaalf boten die hier meedoen, hebben wij bij Petticrows niet gebouwd.” De Engelsman heeft in Scheveningen de twee jonge zeilers Jens de Waardt en Guido Sol onder zijn hoede. “Dat is op initiatief van één van de vaders”, licht Tavinor toe. Met een eentje in de laatste wedstrijd staan ze nu tweede overall: “Het ging briljant. De start was goed en we gingen als eerste om de boei, maar in de tweede ronde vielen we terug naar de vierde plek. Uiteindelijk wonnen we net met een bootlengte verschil door veel te gijpen en trimmen.” Het is de eerste keer dat de oud-olympische Draken deel uitmaken van de ABN AMRO North Sea Regatta, maar de Engelsman is positief: “Dit zou wel eens een grote wedstrijd voor de klasse kunnen worden.” Hoewel de dag moeizaam verliep, gaan Huib Bannier en zijn bemanning aan de leiding. “In het eerste potje hadden we een OCS, het tweede wonnen we en daarna voeren andere boten sneller en harder. Dat kan je wel eens hebben.” Bannier vaart sinds twee jaar pas in de Draak: “Ik ben overgestapt omdat het in Nederland leuk varen is en internationaal is het spannend. Volgens jaar vindt het tweejaarlijkse WK in Medemblik plaats. Dat is helemaal te gek, want dat gebeurt theoretisch eens in de vijftig jaar.”
J22 en MaxFun 25: nieuwe koplopers
In de J22 (23 boten) greep de Jabulani van Edgar Westehuys na een naar eigen zeggen ‘moeilijke dag’ de leiding. Met een serie van 9-1-3 verdrong hij Jeroen de Boer met het gelijke aantal punten naar de tweede positie. Den Boer: “We hadden wat moeite met die linkerkant, die continu voordeliger was. Als er wind kwam, kwam die van links met een shift van 20 tot 30 graden. Soms dachten we de draaiing te hebben en gingen we overstag, maar dan waren we toch nog te vroeg. De snelheid is goed. Nu nog de juiste kant kiezen.” In de MaxFun 25 (17 boten) schoof Walter Geurts weer door naar zijn vertrouwde koppositie. De drievoudige winnaar zette een serie van 3-1-3 neer.
Voor de volledige uitslagen, zie http://www.nsr.nl/.
Text Diabo
Foto’s Diabo