Niet minder dan 43 schippers hadden de voorbije weken na vaak lang aandringen of ellenlange smeekbedes net genoeg bemanningsleden weten te ronselen om de startlijn te halen van dé klassieker van de Belgische zeezeilkalender: Dover Strait Race. De files op weg naar Oostende op woensdagavond kreeg iedereen er gratis bij.
Op de briefing in de RNSYC op donderdagochtend (al om 6u30 – ontieglijk vroeg maar mét koffie en croissants voor alle vroege vogels) werden er uit de drie in de Sailing Instructions vooropgestelde banen (zonder omweg langs Zeebrugge deze keer…) zowaar twee gekozen: baan twee voor de IRC 1&2 en de CR 1&2, baan drie voor alle anderen. Met de voorspelde noordoostenwind wreven de spitrimmers zich in de handen.
Moana nipt geklopt
Om 8u stipt werden de grote IRC schepen op weg geschoten naar de Zuidstroombank. We zagen o.a. Michel Kleinjans op de Bolderik in politiek gezelschap (Bruno Tobback), zeilmaker Ian Wittevrongel op de oude Alegria (Carl Sabbe wacht in spanning op de nieuwe), en kleine Denebola (een dertigvoeterke met een IRC–rating waar menig 40-voets zeiljacht zelfs niet aan komt) met haar opvallend zwarte zeilen.
Moana trok haar spi en de rest had haar maar te volgen, tot in Ramsgate. Ze had daar uiteindelijk iets minder dan 8 uur voor nodig, en was dus ruim vóór het aperitief aan de overkant. Eén boot strooide echter roet in het Moana-eten: de Ajena, een J-92 wist de Moana uiteindelijk in berekende tijd te kloppen met … amper 6 seconden. Zeezeilen kan dus best spannend zijn. Juliette, nog een J, vervolledigde het podium.
Frans Maas nog steeds oppermachtig
De kleinere IRC-schepen mochten van de wedstrijdleider al meteen vanaf de Zuidstroombank-boei rechtstreeks op Ramsgate aanleggen. Als ik u vertel dat Capella van Frans Maas aan de start verscheen, valt u dan nog achterover dat hij zijn zoveelste trofee binnenhaalde? Neen dus. De Dehler 29 Bayern Auto Sport volgde op iets meer dan een berekende minuut, de derde plek ging naar de X-99 Ragazza.
Klassieke wedstrijden als de Oostende – Ramsgate kunnen steevast rekenen op een flink pak deelnemers in de ‘cruising’-klasse. Een CR-meetbrief is nu eenmaal snel aangevraagd, en zo u het wil, ook redelijk goedkoop. In CR 1&2 (1& schepen sterk) ging de zege naar de asymmetrische spi van de J-109 J-Venture, vóór de NRJ Ball en de Prince de Pétarcq, die voor de verandering eens wat ClubRacer Team-volk aan boord had.
De Jokken doet nog steeds mee
Bij de CR 3-6, met in totaal 5 schepen, zeilde de Bella naar de eerste plaats, gevolgd door de Jokken 3 en de Aitutaki (waarschijnlijk is dat Japans voor ‘ooit klop ik de François wel eens’). De applausmeter van de Royal Temple Yacht Club sloeg zowat tilt toen François zijn tweede prijs mocht afhalen.
Als we nu eens met zijn allen aan François denken wanneer er nog eens een ‘life time achievement’-prijs moet uitgereikt worden?
Volledige uitslag onderaan in de bijlage.