Het moet met pijn in het hart geweest zijn dat Olivier de Kersauson de wedstrijdleiding informeerde over de gehavende toestand van de boot.
“Ik wil het leven van mijn bemanning niet riskeren door met nieuwe scheurtjes in de voorste stuurboordarm GERONIMO de Zuidelijke IJszeeën in te sturen, het is gewoon te gevaarlijk om door te varen. In plaats daarvan gaat het naar Sydney, waar de boot hersteld kan worden.
“Het is een enorme teleurstelling,” zo zegt de Bretonse schipper: “we waren net aan de inhaalrace begonnen en vonden het erg interessant om de vloot achterna te jagen. We gaan nu naar Sydney om de gehele omvang van de schade op te meten, want de Nomex-kern van de voorste stuurboordarm is geraakt. De schade is te groot voor een snelle herstelling. GERONIMO ligt spijtig genoeg uit de wedstrijd.”
Met de GERONIMO verdwijnt meteen ook alle spanning uit deze eerste Oryx Quest. Het was vooral de strijd tussen GERONIMO en CHEYENNE, de twee grote favorieten, die vele duizenden bezoekers naar de website van het evenement wist te lokken. Vooral de vergelijking tussen de prestaties van een maxi-trimaran en die van een collega-catamaran was boeiend geweest.
Nu blijven er enkel 3 catamarans in de wedstrijd: de DOHA 2006 van Brian Thomson, die dit weekend met 1200 mijl voorsprong op de CHEYENNE Kaap Hoorn zal bereiken. Een kleine 1000 mijl achter de CHEYENNE zeilt Tony Bullimore met de DAEDALUS. De drie boten zeilen in een gunstige westenwind naar het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika, waarna ze koers kunnen zetten naar Kaap Goede Hoop. Van daaruit gaat het dan terug noordoostwaarts richting Perzische Golf, langsheen de hele oostkust van het Afrikaanse continent.
foto © J.M.LIOT/DPPI/RivaCom