De IRC-vloot kregen zaterdag een 50 mijls spirak naar Boulogne cadeau, de CR-vloot mochten met een knikje in de schoot terug naar België richting Nieuwpoort. Het werd voor de CR-boten een redelijk snelle wedstrijd. De Snelle Vliet (Dynamic 43) was zaterdagnamiddag na amper 6u30 zeilen al binnen, de Jokken III (Spirit 32) sloot de rij en had twee uur meer nodig voor de 50 zeemijl bij een pittige NNO-wind.
Felle tegenstroom
Bij de start heerste er nog enigszins wat verwarring: het startschip lichtte na de IRC-start het anker, en keerde –zo leek het- terug naar Ramsgate. Als trouwe eendenjongen ging de 14 schepen tellende CR-vloot braafjes achter moeder kwak aan. Gelukkig was het loos alarm, en werd een nieuwe startlijn uitgetekend. Het rak naar het eerste merkteken was bijna bezeild, maar vele schippers misrekenden zich aan de sterke tegenstroom.
Bij die Gull-boei werd het eventjes gezellig druk: bijna iedereen moest er overstag. De Juliette (J/109) en de Prince de Pétarcq (Oyster 41) kwamen het dichtste bij het eerste merkteken uit, en draaiden als eersten rond de boei, gevolgd door de Snelle Vliet en de rest van de meute.
Van daaruit ging het in één lang reach-rak naar de WK 3, op een tweetal mijltjes van de finish bij Nieuwpoort. Bij een 20-25 knopen sterke NNO-wind legden de zeilers een knik in de schoot en installeerden de bemanningen zich knusjes in de rail, met af en toe een welgekomen verfrissing onder de vorm van verse pakken buiswater.
Hoger-Lager
De Prince de Pétarcq stuurde 5 uur lang op 105°. Vreemd genoeg ging een deel van de vloot véél lager zeilen (Snelle Vliet, NRJ-Ball en Pura Vida), de rest liep dan weer wat graden hoger hoger. Niemand volgde de Prince de Pétarcq op de kortste route.
De Snelle Vliet mocht als eerste de schoten aanhalen voor het laatste stukje richting finish, gevolgd door de NRJ-Ball (X-37) en de Pura Vida (Wauquiez Centurion 40). De Juliette ging als vierde rond de WK 3, op enkele tientallen meters gevolgd door de Prince de Pétarcq, die de J-Venture (J/109) in haar kielzog mee nam. Wat de J ook probeerde om de oude Oyster voorbij te gaan, het lukte niet.
Op de prijsuitreiking zondagnamiddag waren amper vier van de 14 deelnemende jachten vertegenwoordigd (de rest zocht wellicht nog naar een gratis ligplaats). Winnaar na toepassing van de CR-rating werd de Prince de Pétarcq (Oyster 41), vóór de NRJ Ball (X-37) en de Noordwind (Rader 35). De mooie schaal krijgt zeker een prominente plek in de huiskamer van Bert Janssen.
Volledige uitslag Dover Strait Race 2011 onderaan in de bijlage.