Hoe formuleer ik best het toevluchtsoord Porto Cervo? Een klein natuurlijk romantisch haventje wat lichtjes aangepast is door de mens met veel te grote blinkende jachten erin. We horen op de marifoon het jachtje Trident oproepen wat 75m blijkt te zijn, en een reservatie heeft voor vannacht. We kijken allemaal naar elkaar en lijken het zelfde te denken: Wij zijn 56 voet en we hebben geen reservatie. Een nachtje voor ons laat €400 neerleggen in de haven, hmm? We besluiten dan toch maar aan een mooring boei te gaan liggen.
Maxi’s maken plaats voor de Swan’s
De Guy Cornelisen (de “Kroemme” voor de vrienden) gaat de vers gemaakte waterzooi opwarmen die zijn madam de avond ervoor heeft gemaakt (Thanks Andrea, it was more than delicious!). De haven ligt nog vol met de maxi race-zeilboten die hier vorige week de Rolex Maxi Worlds hebben gevaren, eveneens georganiseerd door de lokale Yacht Club Costa Smeralda. Al die jachten moesten er voor zondag middag 12u uit en plaats maken voor de Swan’s.
Planning
· Maandag: safety en mesurement check
· Dinsdag: Race(s), om 11:30u eerste signaal (zalig eh? Niet te vroeg…)
· Woensdag: Race(s), om 11:30u eerste signaal
· Donderdag: Island Long Race, eerste signaal om 11:30u
· Vrijdag: Lay day of resail day, en race voor class D (Swan 45) eerste signal om 11:30u
· Zaterdag: Race(s), en laatste dag voor class D met hun prijsuitreiking om 20u
· Zondag: Race(s), eerste signaal om 11u en prijsuitreiking om 17:30u
Regel 16.1 in de NOR
In de NOR (Notice of Race) staat er een regeltje dat wel opvalt, namelijk regel 16.1 zegt het volgende: No external aids, outside assistance or information may be used during the races, except weather forcast information. Dus als je geld genoeg hebt en dit event per se wil winnen, dan huur je een helikopter of meteo info boten in (zoals ze met de America’s Cup vlak voor de start doen) voor de gehele wedstrijd en je kan je steeds plaatsen daar waar de (beste) wind is?
Meteo gedoe
Het weer voor de eerste dagen ziet er niet zo ongelofelijk goed uit als dat we dachten. De Mistral knalt door de Rhone vallei alsof het niets kost en geeft ons Westen wind (NW afbuigend door de straat van Bonifacio). De wind zal de gehele dag naar rechts gaan draaien doordat een klein laag op de bal van de voet van Italië de Mistral een beetje kanaliseert. In het gewoon Nederlands betekent dit dat we niet de Mediterrane omstandigheden gaan hebben voor de eerste dagen met een lekkere 12 knoopjes wind en volle bak zon, maar een licht bewolkte hemel met 22kn wind en meer in de gusts…