8 wedstrijden verdeeld over komende vrijdag, zaterdag en zondag. Teams uit Hong Kong, Nederland, Frankrijk, Ierland, Groot Brittannië en België zullen hun kleuren en kunnen tonen op de Solent. Vele zeilers komen al eens kijkje nemen om te zien waar ze tegenover zullen staan met de Commodores Cup.
Super Zero telt 4 boten
In Class Super Zero zal het een gevecht worden tussen de volgende 3 TP52’s: “TeamOrigin Rio” met Olympisch legende Ben Ainslie aan het roer, de snelste TP op papier “Pace” van Johnny Vincent, het British Keelboat Academy met de TP 52 John Merricks II en de enige niet TP in het rijtje maar daarom niet minder snel, de Farr 52 Bob van Rob Grey.
Antilope en Weerga
In Class Zero is er een zeer fijn wedstrijdveldje te zien waar geen cadeaus gegeven zullen worden. We zien dit jaar in de deelnemerslijst blijkbaar geen Piet Vroon met zijn Tonnerre de Breskens om de tittel te verdedigen, maar wat nu niet is kan nog altijd komen. Wel uit onze contreien staat de winnaar van de Round The Island Race 2010, Willem Wester met zijn ‘dream team’ op Antilope. De andere Nederlandstalige deelname in deze klasse is de zwarte King 40 Weerga van Wessel Liezenga. Beide teams zullen het niet in de schoot geworpen krijgen, want welke grootheden zien we hier zoal mee opgelijnd staan?
De Ker 46 Fair Do’s VII van John Shepherd, won de Nationals en Commodores Cup in 2008, maar werd vorig jaar ‘slechts’ 4de op de Nationals. Blondie IV (ook een King 40) die met gelijke punten 2de werd in 2008, de Ker 39 Antix welke de huidige Ierse IRC Zero kampioen is. Maar…, Antix won maar nipt van de Mills 39 Mariners Cove van Dave Dwyers welke de IRC 1 winnaar was van de Nationals editie 2009. Verder hebben ze nog te maken met de King 40 Tokoloshe welke vorig jaar 2de werd. Eigenlijk kan ik bijna alle boten hier vernoemen met iets geweldigs dat ze de voorbij 2 jaar hebben verwezenlijkt. We zullen moeten afwachten tot het weekend om te zien hoe onze jongens het ervan af brengen.
Allard Natural Stone
In IRC 1 zien we de Belgische Allard van Rudi Floridor als snelste boot op papier helemaal bovenaan het lijstje staan. Wat dit wil zeggen is dat er geknokt zal moeten worden voor de Sydney 39. Bakboord roepen zal er niet inzitten daar ze de enige Nederlandstalige boot in de klasse zijn. Wie zijn hun belangrijkste concurrenten?
De Franse J122 Pen Azen van Philippe Delaporte, Pen Azen was in 2008 het RORC Yacht van het jaar. Ok, ok, dat is 2 jaar geleden en dit jaar deed hij het tijdens Spi Ouest France niet beter dan een 13de plek. Wie daar wel presteerde is Géry Trentesaux met zijn First 40, Coup De Coeur, hij werd daar op zijn thuisfront 2de, maar Cowes is zijn thuisfront niet. Tijdens de North Sea Race werd Géry 3de in zijn klasse terwijl de Allard met de hoofdprijs ging lopen. Verder zien we de spik splinter nieuwe Corby 36, Roxy 6 van Robert Davies welke in de prijzen verwacht te zeilen en niet minder dan 5 First 40.7’s (blijkbaar zijn die bootjes weer helemaal in) die voor spannende momenten en spectaculaire foto’s aan de boventon zullen zorgen.
Tontin
In IRC 2 veld staat Wouter Borghijs qua handicap een beetje in het midden van de vloot. In de grootste klasse (17 boten) zien we ook de meest verschillende ontwerpen waaronder een paar Corby’s 33, een Ker 9, een paar zeer recente First 35’s, de Archambault 35 Tontin van Wouter en de J109 Yeoman of Wight. Vorig jaar won in IRC 2 de A35 Waterjet van de Brit Steve Northmore met een handicap die maar 1 puntje hoger ligt dan die van de Tontin. Nee Wouter, we willen vooral geen druk op je schouders leggen…
Lichte condities?
Een stationair hoog dat zich blijkbaar goed voelt boven de Noordzee, zal ons van lichte condities voorzien met zon a volonté. De kans, dat seabreeze optreed is nog een vraagteken daar de temperatuur van het water in de Solent momenteel 16,5C en de lucht temperatuur er momenteel nog onder ligt… Uitkijken voor Solent holes dus.