Het zijn lastige condities voor zowel de zeilers als het wedstrijdcomite op dit moment in Gravedona aan het comomeer. Op dag 1 kon er door de stevige valwinden gevolgd door draaingen van 50-110 graden niet gestart worden. De ‘Vikings’ uit Zweden deelden uiteraard een demonstratie uit. Dit liet ook zien dat het wedstrijdcomite de juiste beslissing nam en iedereen aan de kant liet.
Dag 2 begon met een beetje wind, tijdens het te water gaan zakte de wind er helemaal uit om vervolgens na een uurtje toch weer uit het Noorden op te pikken. Met wind uit Noord, weet men hier dat de condities lastig zijn. Onvoorspelbare winddraaingen en grote windsnelheidsverschillen.
Het is dringen op de startlijn. Met 63 RS500’s uit 9 landen is het druk. De dag begint met een ‘general recall’. Vanaf dat moment wordt er onder zwarte vlag gestart. Iets behoudender wordt er in de tweede poging weg gevaren en begint de puzzel. De eerste 2 ronden blijven de winddraaingen beperkt tot een aantal shifts waar mooi op mee gedraaid kan worden. In ronde 3, op weg naar de finish draait de wind bijna 180 graden en wordt de wedstrijd afgeblazen.
Een tweede poging wordt ondernomen en deze wedstrijd kan uitgevaren worden. Een Nederlands succesje: Michiel Geerling en Esther Hopmans varen een tweede plaats. ‘Je moet het water blijven lezen en soms gewoon doorbijten en hopen dat het goed komt. Nu kwam het goed.’ aldus Michiel.
De derde poging van de dag was een kopie van de eerste wedstrijd. Na twee ronden gevaren te hebben wordt de wedstrijd terwijl de kopgroep richting de finish vaart afgeblazen. Vervolgens gaat er weer een stevige bries aan en wordt er nog een mooie pot uitgeperst.
‘We hadden een goede start en waren mooi weg. Totdat de bootsnelheid significant verminderde. Niet alleen op het IJsselmeer last van wier. Het duurde even voor we het door hadden. Snel het zwaard omhoog en het wier van het roer gehaald en weer door. Een grote kluit boten bij de beneden-ton creëerde de mogelijkheid om binnendoor mooi weg te piepen en nog 1 goed kruisrak bracht ons naar de 9e plaats. We konden de schade beperken wat nu resulteert in een mooie gedeelde 3e plaats.’
Met twee derde plaatsen leiden de Zweden Martin en Axel Johansson gevolgd door local Federico en Fillipo Maccari (ITA). Met wisselende resultaten en een aantal zwarte vlaggen van de concurrentie kan er nog van alles gebeuren.
Met 23 deelnemers is het Nederlandse team goed vertegenwoordigd. De meeste teams moeten nog een beetje wennen aan de lastige omstandigheden. Met twee Nederlandse teams (Thomas en Marloes Rot op 9) in de top 10 gaat het prima. Maar er kan nog zeker wat bij.
RS500
De RS500 heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld in Nederland en organiseert door heel het land wedstrijden. Internationaal ontpopt de RS500 zich als ideale boot voor jonge volwassenen. We zien een brede groep zeilers in de klasse. In sommige landen is het de duidelijke voorkeur na de optimist en RS Feva. In andere landen wordt het gezien als de ultieme studentenboot. Soms wordt het als de opvolger van de 420 gezien. Een attractieve en betaalbare klasse om mee te varen, waardoor jongeren, studenten en jong-volwassenen zich aangetrokken voelen.
Trainingen, wedstrijden en ‘socials’
Het programma van de RS500 is gevarieerd en gericht op een combinatie van competitie en gezamenlijke ontwikkeling. Het jaarprogramma bevat trainingen en een mooi aantal wedstrijden in binnen en buitenland. De klasse staat inmiddels internationaal bekend om z’n goeie socials, zoals de jaarlijks terugkerende Dutch Party en spontane gezamenlijke Bring-Your-Own-Food-BBQ’s.
Klasseboot en verenigingsboten
Geïnteresseerden kunnen altijd een aanvraag doen om met een evenement mee te doen in de RS500 klassenboot. Deze boot is speciaal voor een ieder die wil weten of de RS500 ook iets voor hen kan zijn. Daarnaast zijn er verenigingen in Nederland die een of meerdere RS500’s in het bezit hebben. Voorbeelden zijn WVA Vinkeveen en Studenten Zeilvereniging Blauwe Schuit in Leiden. Leden kunnen hier gebruik maken van de boot voor training en wedstrijddoeleinden.
Na het WK zijn er nog 3 highlights in Nederland waar de RS500 actief aan zal deelnemen.
- 12&13 Augustus, Benelux-kampioenschappen in Scharendijke
- 15-17 September, Delta Lloyd ONK RS500 in Medemblik
- 7-8 October, Open Dutch Skiff Trophy bij Aquavitesse in Bruinisse