De weergoden waren de sympathieke Kerstman uit Colijns wel heel gunstig gestemd. Ze hadden voor zijn 21e Kerstrace geen mooiere condities kunnen bedenken. Een frisse tot stijve bries uit westnoordwestelijke richting liet de organisatoren toe om de Kerstvloot een toerke rond de plaat te sturen, een klassieker dus. De INDEPENDENCE van Leon Suijkerbuijk mocht om 12 uur als eerste het ruime sop kiezen. De ondertussen beroemde inhaalrace op het Oosterscheldewater was begonnen. De PLEOMAX van Harm Prins begon er als laatste aan, anderhalf uur later.
Onder een deugddoend zonnetje en met een gemiddelde van 25 knopen op de windsnelheidsmeter werd gestart aan de originele Goofies-startlijn, richting westen. In een kruisrak werd gezocht naar het eerste merkteken, de R15-SvK2. De kleinsten en eerste starters kregen als Kerstcadeau nog vol de stroom mee. Het midden van de vaargeul opzoeken en snelheid in de boot houden in de venijnige golfslag was de boodschap.
Uitdagend spi-rak
Aan de R15-SvK2 lag de INDEPENCE nog steeds ruim op kop. In het volgende rak op het Groot Vuilbaard richting Zierikzee kon de spi erop en mochten de trimmers vol aan de bak. Her en der zorgden fouten bij de behandeling van het grote fel gekleurde voorzeil voor problemen. Ondermeer FAST ONE, LECAS, DRUZIX en FAMOS GULL2 zagen zo hun podiumkansen slinken. En in de achtervolgende meute kon het afdekken en het aangaan van loefduels beginnen. Natuurlijk allemaal in het voordeel van de koplopers, die nog steeds van vrije wind profiteerden.
Het was opletten geblazen voor de trimmers
Het spi-rak reikte tot aan de OZ1. Vandaar liep het langs de Zeelandbrug richting laatst te ronden boei, de SvK11. De stroming stond nu vol in oostelijke richting, zodat scherp aan de wind diende gevaren te worden om mooi de groene boeienlijn van de Overloop van Zierikzee te kunnen volgen. Het ganse pak schoof langzaam in elkaar. De eerste ‘groten’ meldden zich vooraan. Maar LETITGO2, PRINCE DE PERARCQ, DRUZIX en IL CORVO kwamen echter allemaal te laat. De eerst gestarte INDEPENCE lag immers nog steeds op kop, op de hielen gezeten door de als 6e gestarte ULYSSES.
Nagelbijtend duel
De Sun Odyssey 39 schoof dichter en dichter in het laatste kruisrak richting finishlijn. Het werd een echte thriller tot op de lijn die het havenhoofd van Colijnsplaat verbindt met de SvK9. Maar de Marieholm IF wist haar boeg voor de ULYSSES te houden en had welgeteld 2 seconden overgehouden van haar voorsprong die ze had gekregen bij de start. Natuurlijk werd er achteraf gediscussieerd over de starttijden. Had de INDEPENCE nu een binnenboordmotor met vaste 3 bladsschroef of was er toch een ophaalbare buitenboordmotor in de rating opgenomen? Hoe kon de ULYSSES samen starten met de veel kleinere LECAS?
De Kerstman legde alle Kerstracers in de watten
Maar de Kerstman behield zijn geheimen en alle debatten werden dan ook snel gesloten. De herinnering aan een schitterende zeildag kreeg immers vlug de boventoon en de heerlijke hapjes en drankjes deden de rest. Eens de assistente van de Kerstman was gearriveerd was er geen kat meer die nog maalde om starttijden. De bemanning van de INDEPENCE mag genieten van een welverdiende overwinning en kan zich volgend jaar verwachten aan een nog meer gebeten meute achtervolgers. Nen dikke merci aan de Kerstman en zijn gevolg, zonder wie wij deze schitterende zeildag anders niet hadden beleefd!
Met dank aan megabyte.be om de rescue te sponsoren, die gelukkig gans de race werkloos konden toekijken.
Foto’s: © Christof Lamproye/Enigma zeilteam