De vloot M34’s kreeg in Dieppe op zaterdag 3 up en downs voorgeschoteld, en op zondag nog eens twee, bij een 8 tot 12 knopen sterke wind. Wat moeten we van deze vijf wedstrijden onthouden? Wel, volgens de teamleden van de Brusselse boot vooral dat de hiërarchie stilaan gevestigd wordt.
Onze Belgen begrijpen stilaan dat zij het de rest van de Tour de France à la voile voornamelijk moeten opnemen tegen de Duitsers op de Iskareen en de kleurboek op de boot van Martinique. Want samen met de Brusselse boot zijn dat de enige echte amateurs in deze 34ste Tour. Met het vervangen van de Mumm 30 en het prijskaartje dat aan de M34 hangt, hebben immers alle studententeams en vele amateurzeilteams besloten om alvast deze Tour de France à la voile niet mee te varen.
De Belgische M34 werd pas eind mei ingeschreven nadat een mecenas het Brusselse project erg interessant vond, een M34 kocht en deze aan het team verhuurde. Het team zeilde pas voor het eerst op de boot op de dag van de proloog in Duinkerke… Het doet dus deugd om af en toe eens een uitschieter van het team te mogen noteren, zoals in Calais toen ze zowaar 6de eindigden.
De manches in Dieppe werden op zaterdag gewonnen door de BAE Systems Oman, de Safran Multiplast (twee zeges). Op zondag staken De Bretagne Credit Mutuel en de Sud-de-France de koppen als eerste aan het (finish-)venster. In het totaalklassement nam de Bretagne Credit Mutuel (foto) zondagavond de leiding over van de Courrier Dunkerque.
De Belgen deden het zaterdag erg regelmatig achteraan met 3 13de plaatsen.
Op zondag waren ze in de eerste manche te vroeg over de startlijn, in de tweede manche zetten ze een goede 11de plaats neer.
Op dit ogenblik zijn de deelnemers onderweg van Dieppe naar het 190 mijl verderop gelegen Saint Quay Portrieux. Deze wedstrijd kreeg een coëfficiënt drie mee, en is daarom erg belangrijk voor het klassement. De Belgen lagen in 8ste positie zondagavond aan het eerste merkteken. Op maandagnamiddag probeerde de vloot voorbij de Raz Blanchard te geraken, in erg lichte wind, om daar het getijdenvenster niet te missen. Op één schip na ligt de vloot nog vrij compact bij elkaar, maar de lichte wind zou wel eens voor roet in het eten kunnen zorgen. Een ingekort parcours behoort daarom tot de mogelijkheden.
www.tourvoile.fr