In de nacht van zaterdag op zondag gaat de klok een uur terug en komt de zomertijd ten einde. Zondagmorgen vroeg is het prachtig weer. De ramen van de auto zitten onder het ijs en over de weilanden hangt er een winterse nevel. Het is 0 graden. Echt IJspegelweer dus. Op zaterdag stond er nog een windje 6 uit het noorden en volgens Gerrie van de Albatros een golf van 4 meter. Op zondag is het windstil als we Scheveningen binnen rijden en begint het wat te spatten met 6 graden op de thermometer.
Tijdens de vergadering met de zeilcommissie komen de dualhanded boten aan bod. Een verzoek, ingediend op zaterdagavond om half negen, om een eigen baan te mogen varen kon helaas niet meer worden gehonoreerd. Maar er zal hard gewerkt worden om voor deze klasse een aparte start en baan te creëren.
Dan gaan we naar de Albatros. De vlaggenlijn hangt al in top en de koffie staat klaar. Precies om half tien, met twee extra fotografen aan boord, stevent de Albatros naar buiten. Willem met de Maartje komt naar binnen gestormd en ook de Aquila mogen wij begroeten. Zo gaan wij goed gemutst door de golven bij haveningang. Op zee staat er inderdaad nog een behoorlijke deining. maar gelukkig is er wind. Ongeveer 1.5 nm west van de haveningang gaat de Albatros voor anker.
Hoewel er volgens het KNMI geen regen zou vallen, zitten er toch een aantal buien, die van de Maasvlakte over ons heen trekken. Dit veroorzaakt draaiende wind. Tenslotte komt de bovenboei op 190 graden te liggen, afstand 1,2 nm. Bij de start kentert het tij en gaat de Albatros aan de wandel. De startlijn is bagger en OW wordt gehesen. De pinend wordt verlegd en zo starten we, 10 minuten later, zonder problemen de hele vloot weg. Om 11.50 uur zitten we aan de broodjes bal en gebakken eieren.
Als eerste bij de boei 3 meldt zich de Baraka. Een prachtige Ker die op fullspeed het hele veld eruit vaart. Nitro van Dennis Hennevanger komt als tweede. Met hun zwarte boot en donkere zeilen zijn zij de piraten van de Noordzee. Triple P laat zich ook niet kennen en komt als derde langs. Bij de Uniformklasse komt de Harpoen als eerste later gevolgd door de IJsvogel. De dualhanded boten zitten wat in de staart van het veld, maar houden goede aansluiting. Ongeveer een uur na de eerste start is de hele vloot weer binnen.
De wind gaat naar 20 knopen. Zon en wolken wisselen elkaar af. Om 13.00 uur komt er een volgende start. Alle klassen gaan voor 3 rondes. Al snel blijkt de stroom flink te zijn toegenomen en gaat het zeker voor de langzamere boten in de Uniformklasse teveel tijd kosten om 3 rondes te varen. De wedstrijdleider, bang dat zijn team zal indutten, besluit Whisky boven Uniform te hijsen. En zo mogen de Uniformgangers 1 ronde minder zeilen. Op de Albatros wordt er getoeterd en gaan er mededelingen over de marifoon. Op het water verschijnen de eerste schuimkopjes en op de windmeter worden stoten van 29 knopen gemeten.
Hier en daar gaat er een spi de lucht in, maar het blijft prachtig zeilweer met voldoende ruimte om van alles met de zeilen uit te proberen. Er wordt magistraal gevaren en op de Albatros is het een feest om hier getuige van te mogen zijn. De eersten komen al weer finishen. IJsvogel komt als eerste over de lijn. Voor hen was al de Next, maar die zeilden een rondje te weinig. Vanaf de Albatros hier het advies om de wedstrijdbepalingen eens te raadplegen of wellicht aan boord te leggen als naslagwerk. Helaas krijgen zij een dnf.
En zo dendert de hele vloot weer over de finishlijn. Door Marlijn, Jutter en Ran wordt de tijdslimiet overschreden en helaas dus een dnf. Reden voor de wedstrijdleider om de komende twee weken hier zijn blik eens op te werpen en wellicht de tijdslimiet wat te verruimen.
De totaaluitslag en daarmee de dagprijs gaat voor de Dualhanded klasse naar de Panther, wint in de IRC klasse de Baraka, wordt Nitro 1 in de ORC-groep1 klasse en AddiXion 1 in ORC-groep 2 klasse.
De dag zit er weer op. Zeilen op zee blijft enerverend.
www.ijspegeltrophy.nl
Tekst: Aly Anink-van Driel