Het CRC kampioenschap werd dit weekend gevaren onder ideale zomer omstandigheden. Dat is het minste dat gezegd kan worden. Ik weet niet welke middelen er ter beschikking stonden van de organisatie, maar wat betreft uitstraling en volk is het kampioenschap niet meer wat het ooit is geweest. Getuige daarvan de ogenschijnlijk volledig afwezige sponsoring en de bijna onbestaande prijzenpot. Zelfs geen beker. De winnaar in elke klasse kreeg een “doos met onbekende inhoud.
Buiten de 3 “dozen” waren er nog 3 flessen schuimwijn . Om daar echter aanspraak op te kunnen maken moest je ofwel je boot in de vernieling zeilen ofwel je schuldig maken aan kinderarbeid (chapeau overigens, Luron!), ofwel een boot hebben die in de fles paste.
Als je dan bedenkt dat enkele jaren geleden de bekers, handdoeken, uurwerken en dieptemeters langs je oren vlogen, de burgemeester en schepenen aanwezig waren, je niet nààst de sponsoring kon kijken en iedereen naar huis ging met een mooie prijs, tja….
Ondanks de onbegrijpelijke onwil van Clubracer om de wedstrijd op de site te zetten kwamen er toch nog een 30 tal boten opdagen die mooi verdeeld werden over A,B en C zodat je in elke klasse wel een “sparring partner” kon vinden, behalve dan voor de CRC boot X-Argenta, een X-40 met alles erop en eraan die niet echt in z’n achteruitkijkspiegel hoefde te kijken.
In CRC C was het weer High Spirit die de lakens uitdeelde met een voor eeuwig goedvarende, onklopbare -Spirit28 – de beste Spirit ooit gebouwd! (Omhoog met die verkoopprijs, Whomper!)
Bart Coopmans deed er alles aan om hem het vuur aan de schenen te leggen en eindigde tweemaal mooi tweede met deze juist opgeknapte (en geloof me – er is werk ingekropen!) houten boot “Red Baron” een ¼ tonner, maar winnen zal voor een andere keer zijn.
In CRC B had de Jokken de pech dat een toerist op het water blijkbaar nog nooit gehoord had van de Jokken en van voorrangsregels en BANG! een aanvaring was het gevolg.
In CRC A was het de X-Argenta, een nieuwe X-40 die ongestoord z’n toertjes afhaspelde, daarbij ongeveer een uur voor de rest aankwam en zo zonder al te veel moeite de titel van CRC kampioen op z’n naam schreef.
Als X-Yachts Belgie nu op z’n site gaat uitpakken met het feit dat ze “Belgisch kampioen CRC” zijn geworden met hun nieuwe X-40, dan lach ik me een breuk.
De Hollanders die op hetzelfde moment het Delta Weekend organiseerden vonden er niet beter op dan aan de enige gemeenschappelijke boei van beide wedstrijdparcours hun eigen wedstrijd af te korten. De verwachtingen dat het IQ niveau van zeilers grensoverschrijdend zou zijn ging niet op. Hoewel er wel enige momenten van vertwijfeling waren is geen enkele CRC’er in de val getrapt.
Zonder afbreuk te doen aan de goede wil en inzet van de huidige organisatoren, hoop ik dat de mensen van weleer er terug hun schouders zouden onderzetten om het nationaal kampioenschap van de grootste wedstrijdklasse in Belgie weer z’n naam waardig te laten worden.
Verder wil ik ook pleiten voor een jaarlijkse klasse selectie. Ik bedoel, als je in het begin van het jaar een CRC meetbrief aanvraagt verbindt je dat ertoe om alle wedstrijden (in Belgie wel te verstaan) van dat jaar uitsluitend in CRC te varen. Idem voor IRC.
Bruno Beckers
X-APPEAL