Op zaterdagmiddag wordt er al druk gecommuniceerd over het windbeeld van de komende zondag. Er wordt wind verwacht met een gemiddelde van 22 knopen, maar met stoten tot over de 30. Weliswaar is de richting van de wind zuid en dat geeft een redelijk gladde zee. Wat is wijsheid. Er wordt besloten het een en ander aan te kijken tot de volgende morgen.
En zo wordt het zondagmorgen half zeven als de wekker afloopt en de weerberichten worden opgestart. Mooi nazomer weer staat er voor deze dag op stapel. De temperaturen zullen oplopen tot 17 graden en pas ‘s avonds zal het gaan regenen. Niets mis met deze voorspelling. Maar de wind is wel wat hard. Toch rond de 25 knopen met stoten van 30.
Na enige discussie wordt de knoop door gehakt en kwart voor zeven staan we definitief naast het bed om naar Scheveningen te vertrekken. We gaan het proberen.
Buiten schijnt er al een schraal zonnetje. De wind is binnen de dijken nog niet zo hard. In Scheveningen staan de vlaggen echter strak te wapperen. We waaien nog niet van de dijk en zo wordt de hele santekraam weer opgezet.
Om half twaalf is de eerste start. De tangoklasse gaat met zes boten van start. De boten komen redelijk goed tegen de wind in en gaan strak kruisend naar de bovenboei.
In verband met een nieuwe functie voor de Uniformvlag komt de al sinds jaren gebruikte Uniformvlag als klasse vlag helaas te vervallen en groep 2 wordt weggestart met de Oscarvlag. Hierdoor wordt de Uniformklasse nu Oscarklasse. Er gaan 10 boten van start. Flying Dolphin roept al snel dat zij naar de wal gaan om wat herstel werkzaamheden te verrichten en wellicht terug komen voor de tweede race.
De Dual Handed klasse gaan voor een baan van 13 nm. Ook hier gaan er 8 Dual Handed boten en worden de twee Minitransats mee gestart. Deze Minitransats varen op eigen verzoek een alternatieve baan.
Ongeveer 16 minuten na de eerste start komen de eersten van groep 1 al weer naar beneden zetten. Het waait gemiddeld 22 knopen met stoten van 29 knopen. Hier en daar een spi, maar de meesten laten hem maar in de zak zitten.
We zien Leeloo en Nitro, met spi, naast elkaar naar beneden komen. Er wordt hard gewerkt. Ze zitten elkaar behoorlijk op de hielen. Op enige afstand volgt SCA en Moving Intelligence. Wederom een boot met spi en wel de IJsvogel. Als hekkensluiter zien we de Magnum van TU Delft voorbij komen.
In groep 2 de Oscarklasse komt Odin 2 voorop met Griel op de hielen. Redan op gepaste afstand. De Ruimte, een X34, volgt en Iluka zoekt daarna aansluiting. Blondie zit er bovenop. Vuurflits zien we met spi, de Fietsgigant hangt daar achter en Figaro sluit de gelederen.
De wind neemt toe. De Minitransats zijn lastig te volgen en de Dual Handed gaan gestaag door.
Bij de finish van groep 1, de Tangoklasse, wint Nitro in tijd en wordt Leeloo tweede. Gecorrigeerd wint Nitro en wordt de IJsvogel tweede.
Bij de finish van groep 2 wint Odin in tijd, maar Griel wint gecorrigeerd en wordt Odin tweede.
De Dual Handed komen langs. Junique koninklijk voorop. Gevolgd door Windsprint. Deze krijgen echter problemen met hun spi. Ongelukkigerwijs verdwijnt deze onder het roer en is met geen mogelijkheid meer los te krijgen. Helaas pindakaas daar gaat ons mooie rode spietje.
De wind neemt toe en de wedstrijdleider staat te twijfelen om een volgende start te beginnen. De eerste Dual Handed is al rond de boei en kan pas weer over 5 mijl worden afgekort. Zij moeten door varen. De Minitransats zijn geheel uit beeld. Hoe we ook speuren met de verrekijker we krijgen ze niet in beeld.
Dan moeten de anderen er ook maar aan geloven. Het is het mooiste weer van de wereld en een beetje wind kunnen we dan wel aan. En daar gaat tie weer.
Om 1300 uur is er de start van groep 1, Tangoklasse. Er wordt zeer scherp gestart zodat er zelfs discussie is op het startschip of de Leeloo nou te vroeg was of niet. De wedstrijdleider zegt schone start en daar hebben we ons bij neer te leggen.
Dan de start van groep 2, de Oscarklasse. We horen een heleboel kabaal achter het startschip en zien iemand in het water drijven. De boeienboot wordt direct gealarmeerd en zij varen met een bemanningslid met de arm gestrekt en vinger wijzend naar de drenkeling , die kant op. Ondertussen weten ze bij de Blondie de onfortuinlijke Hennie weer binnen boord te halen. Vuurflits blijft bij de drenkeling tot dat alles is geklaard.
De anderen zijn ondertussen al gestart en Vuurflits komt twee minuten later over de startlijn. Voor het comité een reden om op de kant bij de protestcommissie een verzoek om verhaal in te dienen voor de Vuurflits om twee minuten af te trekken van hun gezeilde tijd. Dit verzoek om verhaal wordt op de kant ook ingewilligd.
De wind neemt wel wat toe, maar het zeilen gaat een ieder nog goed af. Wel wat minder spi’s dan de eerste race. Leeloo voert de troepen aan met Nitro met spi, op de hielen. SCA en Magnum doen ook nog mee en overleven goed. Griel van groep 2 heeft echter wel Magnum van groep 1 geklopt. Redan zit daar weer achter. Achter in het veld de Figaro en Vuurflits. Vuurflits met spi!