ERICSSON kijkt tegen een gebroken arm van haar kantelende kiel aan keert veiligheidshalve terug naar Kaapstad voordat ook de 2de arm er de brui aan geeft. De bemanning is teleurgesteld, maar langs de andere kant zijn ze blij dat het zo vroeg in de race gebeurt en niet in de “coup de feux van de Zuidelijke Oceaan. Ze zijn amper 2 dagen weg en het verleden herhaalt zich al, wie zal de volgende zijn met kielproblemen? Bij BRASIL 1 begint het dek te delamineren ter hoogte van het luik vanachter. De crew hoopt de boot te kunnen repareren in Kaapstad en de race terug te kunnen hervatten. Voorlopig hebben ze er een paar bouten doorgedraaid om toch iets van stevigheid te garanderen.
In de kop van de race heeft Bouwe Bekking wat afstand genomen van de rest van de vloot, hij laat MOVISTAR 80nm Oostelijker varen. Door dit manouver ligt hij wel 100nm meer Noord. Het is niet echt comfortabel hier zegt Bouwe Bekking via mail, de laatste 12u was als wonen in een wasmachine. Wind op kop, laat maar komen, we love it… NOT, we hate it! Iedereen droomt hier van lekker spinnaker weer. Aan dek is het vrij nat en benedendeks is het erg luidruchtig. Maar vroeg of laat verandert dit wel. De jongens hebben er zin in. Eten is niet simpel en er is veel overschot, maar de vochtopname is ok.
Simon Fisher ABN Amro 2 heeft er één van de minst plezierige nachten opzitten sinds de start van deze Volvo Race. 25kn wind op kop, erg korte maar hoge golven veroorzaakt door een stevige stroming maakt zeilen erg onaangenaam. Dit resulteerde dat door het slagen van het schip vele maaltijden er langs de verkeerde kant terug uitkwamen. Slapen was ook niet echt één van de leukste bezigheden omdat het bijna onmogelijk was om in dromenland te geraken. Bij elke golf werd je als een pannenkoek de lucht ingegooid en de campingmatjes waar we op slapen probeerden er steeds op de één of andere geniepige manier tussenuit te komen. De enige manier dus om te kunnen slapen was je erg stevig vasthouden aan je bed zodat je dus helemaal niet kon slapen doordat je je zo hard moest vasthouden! Maar nu we de Zuidelijke Oceaan zijn ingezeild kijken allemaal uit naar een beetje opwindend “downwind sailing” want dat zijn de condities waarvoor we allemaal getekend hebben. Roaring 40’s here we come!
Movistar ligt eerst gevolgd op 54nm door de Piraten, daarachter vinden we ABN Amro 1 en 2 op respectievelijk 62nm en 71nm achter de leider. ING Real Estade sluit de rangen met 91nm achterstand.
foto © Team MOVISTAR