Hup, weer 7 punten erbij voor de jongens van Sanderson, the rich get richer and the poor … Ze hebben nu 62.5 punten en houden hiermee een marge 20 punten tussen hen en de jongens van Bouwe Bekking. Het was een erg zenuwslopend einde van de race, ABN Amro moest zelfs nog even het anker gebruiken omdat er “zero wind stond en het tij dik tegen.
5 uur later komt ook Movistar over de lijn gekropen. Na op een eerste plaats gelegen te hebben aan de scoring gate Fernando de Noronha krijgen ze 6.5pts voor 2de te finishen en 3pts voor hun winst aan de scoring gate.
Pirates of the Caribbean komt als 3de over de finish, iets meer dan 16u na ABN Amro 1. Ze halen daarmee het podium in eigen land. Bij het binnenlopen van Chesapeake Bay komt Gary Jobson via een rubberboot even aan boord. Hij verzamelt materiaal voor zijn shows op PBS en ESPN. Paul Cayard: We doen wat interviews en praten over allerlei. Zijn gevecht met kanker is een ongelofelijk verhaal. Ineens lijkt rond de wereld zeilen niet meer zo stoer.
Op 12nm van de finish zeilt Brasil 1 aan de wind tegen 11kn met 15kn wind. De blauw witte boot schaduwt elke ‘move’ van Ericsson en zorgt er zorgvuldig voor dat ze tussen de Zweden en de finishlijn blijven. Brasil 1 finisht uiteindelijk 12 min voor Ericsson Racing Team.
Doordat ABN Amro 2 als laatste boot over de finish komt verliezen ze hun 2de plaats in het eindklassement aan Movistar. Maar bijna was het niet alleen hun 2de plaats die ze kwijt waren, op 16 april scheelde het niet veel of ze waren daar aan boord iets heel essentieels kwijt…
Simon Fisher: “De boot liep een goede 25kn en we hadden alles onder controle en ineens hoorden we een luide knal, zo’n beetje zoals een geweerschot dat gelost wordt. Vervolgens, geroep aan deck door de jongens die wacht hadden dat iedereen direct aan deck moest komen. De ‘toggle’ (oog) dat de katrol van de backstag vasthoud was kapot geknald. Doordat dit gebroken was, was er niets dat de mast ervan weerhield om door de kracht van de jibtop en stagzeil over de zij te gaan. Door het snel reageren van Beavis die de boot in de wind gooide en de jongens die aan dek kwamen en de grootzeilschoot dicht winchten bleef onze mast aan boord. De 30m lange mast zwiepte heen en weer als een slang toen de fok in de wind klapperde. Gelukkig konden we de zeilen op tijd strijken en zo het onheil voorkomen. We hebben dan stukken van de lijwaartse backstag genomen en konden binnen het half uur terug op volle snelheid er tegenaan gaan.”
ABN Amro 2 had op dat moment het geluk dat je af en toe nodig hebt in het leven.
foto © TEAM ABN AMRO / Billy Black