De aankondiging van de eerste pre-regatta die van 14 tot 17 september 2023 in de prachtige Catalaanse badplaats Vilanova i la Geltrú zal worden gehouden, was het grote nieuws van deze maand vanuit organisatorisch oogpunt en heeft de geesten en trainingsschema’s van alle America’s Cup-teams zeker aangescherpt.
Er zal worden gezeild met de AC40’s en bezoekers en een wereldwijd streamingpubliek krijgen een eerste glimp te zien van de teams die het tegen elkaar opnemen. Aan de kust maakt Vilanova i la Geltrú zich op om de America’s Cup te verwelkomen, met ruime kijkmogelijkheden aan de waterkant, terwijl de races op slechts enkele meters van de haveningang plaatsvinden. Het belooft een prachtig evenement te worden en de eerste regatta op weg naar de 37ste America’s Cup in Barcelona in september en oktober 2024.
Emirates Team New Zealand
‘Te Rehutai’, de America’s Cup-winnende boot van 2021, werd in maart afgestoft, opgeknapt en opnieuw te water gelaten met een groot aantal upgrades die zijn afgestemd op de nieuwe regels voor de 37e America’s Cup. Vier aero cyclor pods naar het achterschip toe, geen achterstag en een aangepaste positie van de bemanning met het roer en de trimmers naar voren waren de voor het oog zichtbare veranderingen, maar een grote vermindering van het totale gewicht en de allernieuwste ideeën over zeilcontrole, met name via het grootzeil aan de kop, veranderden het zeilprofiel van ‘Te Rehutai’. Nathan Outteridge kreeg zijn eerste ervaring met het besturen van de ‘grote boot’ met Pete Burling in de andere groep en tijdens de eerste sessies haalden de Kiwi’s onbevestigde snelheden van 50 knopen in Auckland. De Defenders of the America’s Cup zeilen goed met Ray Davies aan het hoofd van de sessies en ze pushen hard voordat het team afzakt naar Barcelona voor de Europese zomer.
INEOS Britannia
Een drukke maand voor de Challenger of Record met de herlancering van het zeer geavanceerde en sterk verbeterde LEQ12-prototype ‘T6’ van het Britse team, met een W-foil-concept op een kortere stuurboordarm. Dit is een ontwerprichting die INEOS Britannia nastreefde in de aanloop naar de America’s Cup van 2021, maar die uiteindelijk niet werd toegepast op de raceboot van de Challenger Selection Series. De testsessies van eind maart waren allemaal gericht op het verzamelen van gegevens terwijl het team dit innovatieve ontwerp evalueert, samen met een heleboel nieuwe functies en ongeziene technologie benedendeks op T6. Dylan Fletcher-Scott, Olympisch gouden medaillewinnaar in de 49-er klasse en de huidige internationaal wereldkampioen motten, slaagde met succes voor zijn test en werd opgenomen in het indrukwekkende stuurteam van Sir Ben Ainslie, Giles Scott en Ben Cornish. De training van de Power Group is voortgezet met dagelijkse fietssessies met het INEOS Grenadier cycling team in Mallorca.
NYYC American Magic
In de wintertrainingsbasis van het team in Pensacola werd het tempo opgevoerd met de aankomst en tewaterlating van de eerste AC40 van het team. Hun tweede boot zal rechtstreeks naar Barcelona worden gebracht voor het zomertrainingsprogramma. Clare Harrington, Rear Commodore van de New York Yacht Club doopte het nieuwe jacht ‘America’ als eerbetoon aan het jacht waarmee alles in 1851 begon en het zeilteam verspilde geen tijd om de grenzen van ‘s werelds meest opwindende nieuwe foiling klasse te ontdekken. Tom Slingsby en Paul Goodison hebben een indrukwekkend stuurmansteam gevormd, met technisch zeilen van de hoogste orde waarbij ze gebruik maken van hun ervaring als voormalige International Moth wereldkampioenen. Met de inbedrijfstelling nam American Magic hun mee in het rijk van het LEQ12 testplatform en onthulde een nieuw grootzeil, verschillende nieuwe fokken en een nieuw stuurboordfolie ontwerp. Het testen en evalueren op lange runs is sindsdien doorgegaan en de records voor manoeuvres werden in maart dag na dag verbeterd. American Magic ziet er sterk uit.
Alinghi Red Bull Racing
De Zwitsers brachten hun AC75 ‘BoatZero’ uit de schuur na een uitgebreide refitperiode en onthulden een achtpersoons set-up met vier cyclors in de richting van de middellijn en een zeer logische stuur/trimmer pod set-up om de communicatie te verbeteren. De eerste sessies toonden een verbeterde vlucht, snellere starts, soepele manoeuvres en het hele Alinghi Red Bull Racing-team straalt vertrouwen uit. Arnaud Psarofaghis, Nicolas Charbonnier en Maxime Bachelin delen de besturingstaken en klikken goed, terwijl Sailing Team Advisors Pietro Sibello en Dean Barker van onschatbare waarde zijn nu de intensiteit op het water merkbaar toeneemt. Een structureel probleem met het roer zorgde ervoor dat de AC75 op 23 maart niet kon zeilen, maar de Zwitsers waren snel daarna terug op het water in hun AC40 en rondden de maand af met een zeer indrukwekkende training. Dit is een team dat veel leert en steeds harder gaat.
Luna Rossa Prada Pirelli
De intensieve wintertraining van Luna Rossa Prada Pirelli ging door in maart, waarbij enkele nieuwe gezichten tijd op het water kregen. Francesco Bruni en Jimmy Spithill worden hard onder druk gezet voor de stuurmansplaatsen en Marco Gradoni en Ruggero Tita, de toekomstige sterren van de America’s Cup, pushen hard. Guido Gallinaro, die deel uitmaakt van het jeugdteam van de Italianen, kreeg ook tijd aan boord van hun prachtige LEQ12. Het grote verhaal van de maand voor de Italianen was de omschakeling van de foils van het team om een productief A/B-testproces te voltooien om de eerder verzamelde gegevens te kalibreren en te valideren. Tegen het einde van de sessies in maart zagen we het team intensief oefenen op manoeuvres voor de start, innovatieve single-board round-ups, lage snelheid double-board run-ins naar de lijn en een aantal ongelooflijke bear-aways op de hoogste merktekens. Tegen het einde van de maand ging de LEQ12 terug de schuur in voor 10 dagen onderhoud en upgrades. Wat nu komt is de grote vraag.
Orient Express Team
Het Franse team is in maart druk bezig geweest met de operationele kant. Het team heeft de laatste hand gelegd aan het ontwerp van hun basis in Barcelona, met het oog op de activering in juli. Het team zal in augustus hun eerste AC40 ontvangen en Stephan Kandler, Managing Director van Orient Express Racing Team, gaf een indicatie van de nabije toekomst van het team met de volgende woorden: “We beginnen een nieuw hoofdstuk in juli wanneer onze basis operationeel wordt en in augustus kijken we uit naar het zeilen met onze nieuwe AC40 op wateren die het team goed kent. We zijn van plan om elke beschikbare zeildag optimaal te benutten om ervoor te zorgen dat Quentin Delapierre en zijn team de boot onder de knie krijgen voor de eerste voorwedstrijd in Vilanova, minder dan een maand later.” In maart lanceerde het team hun nieuwe, prachtige branding en logo, terwijl ze ook hun Youth & Women’s America’s Cup-preselectieploeg aankondigden. Drukke tijden in het verschiet voor dit getalenteerde team.
Bron: America’scup.com