Een prachtige dag afgelopen zondag in Drimmelen waar race twee op het programma stond van de zeilmakerij.com winterserie. Met alle klassen bijna vol bezet was het gezellig druk in het clubhuis aan de oever van de Amer. Een lichte wind van zo’n 10-12 knopen en veel schommelingen in druk maakte de baan voor sommige bemanningen als een ware speeltuin.
Naar buiten hangen, naar binnen zitten, valspanning erop, valspanning eraf, naar voren zitten, neerhouder aan, vlaag…, pas op windwak, beetje meer schootspanning, speed up and building, speed down, stabiel nu… Het zijn maar een paar kreten die ik zo links en rechts hoorde van een blijkbaar internationale Belgische bemanning. Er werd al geroepen dat NED maar in BEL moet worden aangepast.
In VJB weer strakke duels om de eerste plaats met Jack de Been nu op het podium. Wim Janssen moest passen met een vierde stek. Ron Blaas stabiel en in de aanslag voor een paaltje. Met de mega stroom die op de baan stond wist met name de bemanning van Jack goed om te gaan. In VJA ook wisselingen van plaatsen. Menno Vrolijk hier op de eerste stek en in zijn kielzog de Optima van Twan Vogel die stevig op eerste plaats staat. Leo Westmeijer van de Juwel moet gewoon zelf sturen en geen dure ingehuurde stuurmannen laten invliegen. Voortaan ook een keer bij de prijsuitreiking komen zie je wel.
In de ORC B een eentonige kwestie, wie gaat de X79 dit seizoen stoppen van Koen Salden. Een dikke één en geen kans voor de concurrenten. Zo ook een tweede paaltje voor de TSJ met stuurman Ad Hollander. Nog altijd een kei in het sturen op een J22. De Gap laat wat steekjes vallen en hebben wat training nodig, dat moet beter kunnen.
In ORC A een tweede plaats voor de Boombastic. De mannen blijken de boot aan de praat te hebben, het gaat vel beter dan in de vorige jaren. Stuurman Ger Bayens vertelde me dat hij wel heel hard moet werken in z´n job (proefvaren met klanten) maar het werpt zijn vruchten af al die training. Hier de JPH op één en een wat tegenvallende prestaties van de Sunfast 32 club. De vier boten moeten zich toch kunnen melden om de plaatsen 1,2 en 3.
In het Cork 1720 veld weer een lekkere club boten en spanning op de lijn. Met een flinke stroom tegen werd er van alles bedacht hoe en waar te starten. Gevolg een gezonde portie stuurmanskunst. Diverse bemanningen dachten rustig te kunnen wachten om over stuurboord de ton aan te varen en weg te gaan op de kortste lijn naar de bovenboei. Helaas, er waren er toch een paar te laat.
De help met de kids aan boord pikte onderweg precies het verkeerde gaatje en zag de Eye Love racing het deurtje mooi dicht doen. Geen kans en als laatste weg.
Stuurman Fred van Rijckevorsel zag daarop zo´n mooie plek om weg te gaan dat hij maar liefst twee lengtes te vroeg was.
De Friends met als op tactiek ons fietsenmakertje kwam samen met de Nile Dutch Pretraket van stuurboord en profiteerde optimaal met een echte dipstart. Beide kwamen ook één en twee boven al waarna Friends niet helemaal lekker weg kon komen en de gennaker te laat onder controle kreeg. Pretraket was weg en bleef weg en pakte een paaltje met optimale vrije wind. In het gevecht hierachter was het stuivertje wisselen tussen Wessel van de Werf, Help en Eye Love Racing wat het spannend hield tot aan de meet.
De dagsponsor Frits Tackenberg had als prijs het bekende Tack Sailservice reparatiesetje voor elke vierde prijswinnaar. En ja, Wessel van de Werf collega zeilmaker werd… vierde. We zijn benieuwd wie bij wie zijn zeilen laat repareren.
Kortom weer een mooie dag met close racing en alle elementen die het spannend kan maken op de baan. 19 december weer een nieuwe aflevering in het theater aan de Amer. We zullen kijken of we nog wat nieuwe zeiltjes in de schoen vinden.
Volledige uitslag onder dit bericht in de bijlage.
Meer info: Winterwedstrijd Drimmelen
Tekst: Tjerk van Loenhout