Van 22 tot 24 mei e.k. strijden meer dan 50 zeiljachten om de eer en de prijzen in wat intussen al de zevende uitgave is van de Grand Prix International de la Côte d’Opale, een sympathieke regatta waarbij felbevochten up-and-downs naadloos aansluiten op een traditioneel kustparcours en waar zodra de schepen terug in de haven zijn de wedstrijdbeesten hand in hand gaan met de feestneuzen.
Op amper enkele jaren tijd wist de organisatie deze wedstrijd uit te bouwen tot één van de grootste evenementen op de noordelijke Franse Kanaalkust.
Al sinds 2003 trekt de Grand Prix International de la Côte d’Opale gepassioneerde kajuitzeilers aan uit zowel Noord-Frankrijk, België en Nederland als uit verre overzeese gebieden waar men Engels spreekt. Etienne Picque, samen met de Franse Ligue de Voile du Nord-Pas-de-Calais, is de drijvende kracht achter de succesformule: sportieve strijd op het water en gezeillig feestgedruis aan wal.
Je kon het aan de resultaten van 2009 zien dat de strijd op het water heel hevig is geweest. Uiteindelijk toonden de buitenlandse deelnemers zich de baas in zowel de koninginneklasse IRC1 als bij de kleinere schepen in de IRC2.
Dit jaar gaan de organisatoren de uitdaging aan om de kaap van 50 deelnemers te overschrijden. Daarvoor wenden ze alle middelen aan: het nieuwe speerpunt van de GP worden de sportboten, de kleine nieuwe generatie eenheidsklasse-zeilbommen die tegenwoordig in Boulogne-sur-Mer en in Dunkerque furore maken.
Het programma
Op 22 mei staan er enkele korte indewindse banen op het menu voor Boulogne-sur-Mer. De dag nadien vertrekken de deelnemers voor een lang kustparcours met vele valstrikken, want het is met de soms krachtige tegenstroom erg lastig zeilen rond zowel de Cap Blanc Nez als Cap Griz Nez.
Ook allerlei obstakels in, onder en langs het water staan garant voor een uitdagende tocht naar Dunkerque. Na absoluut weer een lang avondfeest worden de heren en dames zeilers op 24 mei geacht om tussen de Duinkerkse zandbanken nog wat rond de boeien te draaien. Een kustparcours of wat indewindse banen: het zal van de lokale wind afhangen.
Terugblik op 2009 :
De Oxygen van Axel De Cock liet in IRC1 zien dat een IMX 40 nog goed uit de voeten kan. De nieuwe Babacool werd nipt tweede voor de Moana. Lang geleden zo’n volledig Belgisch podium in een buitenlandse zeilwedstrijd…
In de IRC 2 stond er zoals gebruikelijk weer geen maat op de Capella en op Frans Maas: met twee punten verschil versloeg Frans de General Tapioca van Philippe Pilate en de Bayern Auto Sport van Alain Rousseau.
Gelukkig konden de Fransen nog schitteren in hun beide cruising-klasses…
U kan er meer lezen over de wedstrijd door met de volgende golf mee te surfen naar http://www.gpico.org/