U kon het hier vorige week lezen: Oostende – Ramsgate had weer toekomst. Echter hebben sommige organisatoren nog altijd niet begrepen dat zeilwedstrijden er zijn voor de fun van de zeilers en niet om hun eigen ego te strelen. Het ziet er dan ook naar uit dat de deelnemers van de Belgische zeewedstrijden, aka ONZK en Antwerp Race, weldra van plan zijn om enkele omhoog gevallen individuen in een baan om de aarde te katapulteren. En als je het mij vraagt hoe sneller hoe liever. Leest u even mee waarom…
Dat de heer Jos Melis (appendix HWV) al jaren het zeilplezier voor sommige verknallen is ons wel bekend. Reeds weggebonjourd uit de Antwerp Race & CR Trophy organisatie zaaien ze nu volop terreur aan de andere kant van Het Kanaal.
We mochten gisteren het uit de kuip verslag (lees: beklag) van Axel De Cock, Navigator-tacticus aan boord van Blue Label en mede-organisator Antwerp Race, ontvangen. Na een poging door mij tot wederhoor bij Dirk S. en telefonische bevestiging van de feiten publiceren we het hier integraal:
Dover-Strait Race (Oostende – Ramsgate)
Na een fantastische dag zeilen ging Blue Label over de finish in Ramsgate om 15.50 plaatselijke tijd, real time 45 minuten voor de 2de. Top 3 in corrected time zat er zeker in. Maar helaas kregen we ’s avonds te horen aan de bar dat we een DNF (Did not Finish) aan ons broek kregen. We spraken Dhr Dirk Sledsens aan, International Race Officer. Reden van de DNF : “jullie hebben de boei North Quern niet langs bakboord genomen maar langs stuurboord en ik heb 3 getuigen”. We stonden even versteld, ook over de arrogante manier waarmee we op de hoogte werden gesteld. We waren overtuigd dat we de boei langs bakboord hadden genomen. We zeilen nu toch al 15 jaar internationale wedstrijden en kunnen ondertussen wel een parcours lezen. Maar voor de zekerheid keken we het na op de Tablet met Navionics. Deze gaf duidelijk aan dat de boei gerond was aan bakboord. Stuurboord zou voor ons moeilijk zijn geweest, want de diepte is 2 meter bij laag water en Blue Label zijn kiel is 2.95 meter diep. Toch nog eens extra checken op de computer van Blue Label met Maxsea.
Deze gaf nog duidelijker aan dat we de boei correct hadden gerond. Wij dachten: geen probleem, vergissen is menselijk. De 2 heren stonden op 500 meter van de boei, Morgen redress vragen en even de computer laten zien en het zal wel in orde zijn. Maar we hadden natuurlijk niet op de harde kop gerekend van de Heer Dirk Sledsens en Jos Melis. ’
s Morgens lieten we de computer EN de tablet zien. Deze gaven duidelijk aan dat we de boei correct gerond hadden. Leo Vekemans, hoofd van het protestcomité, en de anderen waren verwonderd bij het bekijken van de track, want dit is dus duidelijk een bewijs dat de boei correct gerond werd. Ondanks het harde bewijs, bleven de heren Jos Melis en Dirk Sledsens volharden. Deze boei ligt ook nog op 500 meter afstand van het havengebouw waar ze zich bevonden. En ze konden enkel op 3 seconden tijd uitmaken of we de boei correct ronden, maw op het moment dat we de boei voorbijvaren vermits de finishlijn ligt tussen het havengebouw en de boei. Arendsogen hebben die 2. Ze weigeren dus toe te geven dat ze zich zouden kunnen vergist hebben. Blijkbaar is hun ego belangrijker dan hun ethiek. Na de beraadslaging van het protestcomité was de uitslag : “Wij weerhouden uw technische bewijzen niet” en het blijft DNF!
Ongelooflijk toch? 10 man die naast de boei hebben gevaren, bevestigen dat ze langs bakboord gerond is, 2 verschillende tracking systemen laten zien dat de boei correct gerond is. En 2 man die zich op 500meter van de boei bevonden, zeggen dat Blue Label ze langs stuurboord heeft gerond… en deze 2 krijgen gelijk??? En een officieel jurylid doet mee aan deze komedie?
We gaan in hoger beroep. Er waren nog jachten met een DNF. Indien het om een gelijkaardige situatie gaat, kunnen we dit misschien samen doen?
We besloten dan ook om niet meer verder deel te nemen aan de volgende 2 dagen van dit circus en zijn onmiddellijk naar huis gevaren. Doet ons vooral denken aan de Huysman Antwerprace van 2 jaar geleden, waar de Formidable een DSQ kreeg omdat men gezien had dat de Formidable een boei niet gerond had. Ook daar bleek duidelijk op de computer dat ze wel degelijk gerond was. Hier werd de situatie wel recht gezet.
Het is eigenlijk ook lachwekkend, omdat de heer Dirk Sledsens regelmatig aan mij vraagt hoe we meer boten in de IRC wedstrijden krijgen in België. Wil je dat ik hier antwoord? We kijken volop uit naar onze volgende wedstrijd, de NSR te Scheveningen. Axel De Cock