Met nog één dag te gaan tot de start van de Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2023, blijft de onzekerheid over de verwachte weersomstandigheden hangen. De laatste weersvoorspellingen duiden op een lange, natte en koude zeilrace voor de deelnemende teams. Dit werd bevestigd tijdens de verplichte racebriefing door de NSW Bureau of Meteorology (BOM), waar de nadruk lag op variabele winden, de golven en mogelijk onvoorspelbaar weer, inclusief regen, onweersbuien en weinig zichtbaarheid.
Gabrielle Woodhouse, senior meteoroloog bij NSW Bureau of Meteorology (BOM), voorspelde zonnige omstandigheden met lichte oosten- tot zuidoostenwinden van ongeveer 5 knopen bij de start. Echter, later in de middag zou de wind kunnen draaien naar het noordoosten en toenemen tot 15 knopen, met de mogelijkheid van onweersbuien.
Wanneer de race zuidwaarts voorbij Eden koerst, kunnen de deelnemers oostelijke tot zuidoostelijke winden verwachten met snelheden van 15 tot 25 knopen, en een toename in golfhoogte van 1,5 meter naar 2 tot 3 meter.
Daarna zal de vloot waarschijnlijk een trog en een lagedrukgebied tegenkomen, wat resulteert in tactische uitdagingen. De boten staan dan voor de keuze om ofwel de stroming te volgen, ofwel oostwaarts te varen om de wind op te zoeken.
Uitkomst van de race vroeg beslist volgens David Witt
David Witt, schipper van de Hongkongse maxi SHK Scallywag, één van de vier maxi’s en favoriet voor de Line Honours in de 628 nautische mijl lange race samen met Andoo Comanche, LawConnect en Wild Thing 100, benadrukte tijdens de briefing het belang van extra thermische kleding, vooral na het passeren van Eden, vanwege de kou.
David Witt vertelt dat de uitkomst van de race waarschijnlijk in de eerste vier uur valt:
“Ik denk dat de beslissing waarschijnlijk valt als iemand in de eerste drie of vier uur een fout maakt. Dat zou vroeg in de race al een cruciale keuze kunnen zijn,” zei Witt.
“We zijn ontzettend blij dat we Juan Vila aan boord hebben [een van de navigators]. De beste ter wereld is niet goedkoop, maar we hebben juist geïnvesteerd gezien de verwachte weersomstandigheden.”
Tony Mutter, Sailing Master op Christian Beck’s LawConnect, en Carl Crafoord van Grant Wharington’s nieuwe Wild Thing 100 benadrukten de kritische beslissingen die genomen moeten worden over de te volgen route, afhankelijk van de ontwikkeling van de weersystemen.
De rol van navigators in de spotlight
De tactische uitdagingen van de race werden verder onderstreept door de aanwezige navigators. John Winning Jr, schipper van de verdedigende Line Honours-kampioen Andoo Comanche, prees de vaardigheden van zijn navigator, Justin Shaffer.
John Winning Jr, schipper van de huidige Line Honours-kampioen Andoo Comanche, is het ermee eens dat de race een tactisch steekspel lijkt te worden.
Winning heeft ook niets dan bewondering voor de bekwaamheid van zijn navigator, Justin Shaffer.
“Ik heb in eerdere jaren al gezegd dat ik Justin de meest ondergewaardeerde navigator ter wereld vind,” zei hij.
“Bij ons draait alles om het vertrouwen in ieders rol aan boord, en we hebben vertrouwen in ons schip in alle omstandigheden om de race te winnen.
“Natuurlijk willen we dat de omstandigheden ons zo snel mogelijk naar de finish brengen, want als skiffzeiler breng ik liever niet te veel tijd op zee door.
“Zelfs als we langer dan 48 uur op zee zijn, zijn we ervan overtuigd dat ons schip snel is onder alle omstandigheden.”
Over de Rolex Sydney Hobart Yacht Race
De Rolex Sydney Hobart Yacht Race is een iconische zeilwedstrijd van 628 nautische mijlen. De race start in Sydney en eindigt in Hobart, Tasmanië. Deze jaarlijkse race, beroemd om zijn uitdagende omstandigheden, trekt zeilteams van over de hele wereld aan. De race staat bekend om zijn onvoorspelbare weer en zeecondities, wat een significante test is voor zowel de zeilvaardigheden als de uithoudingsvermogen van de deelnemers.