Volgend weekend verschijnen maar liefst 13 1/4 tonners aan de start van de Y-Torenrace, het eerste evenement van de jaarprijs van de 1/4 tonners, de Dutch Quarter Ton Cup (DQTC). Een schitterend aantal!
Vorig jaar verschenen er – net als bij veel andere klassen – helaas minder 1/4 tonners aan de start bij wedstrijden en kwamen er ook weinig ‘nieuwe’ 1/4 tonners bij. Om, na 10 jaar hard trekken aan de 1/4 ton revival, grotere velden op het water te krijgen en aan de toekomst van de klasse te denken is eind 2022 het besluit genomen om in 2023 de 11e DQTC niet meer onder ORC, maar onder het het laagdrempelige SW handicap systeem te verzeilen. De wens voor een groter veld wordt aanstaand weekend dus al behaald aangezien vorig jaar in Durgerdam acht 1/4 tonners aan de start verschenen.
Alle 1/4 tonners starten bij de Y-Torenrace in de ORC, zodat de 1/4 tonners met een ORC certificaat voor de Verbondsbezem scoren en alle 1/4 tonners onder SW voor de DQTC. De Nederlandse 1/4 Ton Vereniging i.o. heeft, in samenwerking me SailSupport, speciale 1/4 Ton SW’s opgesteld. Zowel de ORC als de SW wordt aanstaand weekend dus flink gevuld met 1/4 tonners.
Op dit moment hebben acht 1/4 tonners ingeschreven voor het Almere Haven Race Weekend dat op 13 en 14 mei op het Gooimeer wordt verzeild. We hopen dat nog minimaal twee inschrijven zodat de 10 wordt gehaald. Vorig jaar verschenen er zes 1/4 tonners aan de start dus ook nu weer een groter veld dan vorig jaar. Later in het seizoen zijn er nog punten voor de jaarprijs te scoren bij het 1/4 Ton Zomerevenement in Muiden (10 – 11 juni), het Deltaweekend vanuit Colijnsplaat (23 – 25 juni) en de Pampus Regatta vanuit Muiderzand (2 – 3 september).
1/4 Ton Zomerevenement
Vorig jaar werd in juni een zeer geslaagde 1/4 ton bijeenkomst georganiseerd. In totaal kwamen 20 1/4 tonners naar Naarden. Na een vriendschappelijk wedstrijdje op het Gooimeer werden elkaars bootjes bewonderd en daarna werd het erg gezellig in het clubhuis van de R&ZV Naarden. Dit jaar wordt de 1/4 ton bijeenkomst op zaterdag 10 juni in Muiden georganiseerd. Datzelfde weekend wordt daar ook (onder SW) het 1/4 ton kampioenschap verzeild en we verwachten minimaal 30 jong bejaarde 1/4 tonners in de haven van de KNR&ZV Muiden. Voor de bijeenkomst op zaterdagmiddag worden ook oud 1/4 ton zeilers, bouwers, ontwerpers en liefhebbers uitgenodigd.
Revival van de 1/4 tonners
Vanaf het eind van de jaren ’60 functioneert de 1/4 ton klasse wereldwijd als een van de meest succesvolle zeilklassen. Bijna alle beroemde ontwerpers van nu zijn ooit gestart met het ontwerpen van 1/4 tonners. Vaak werd een prototype door professionele zeilers naar de overwinning gezeild, waarna de productie op gang kwam. In Nederland zijn het onder andere Klaas T. Kremer (Jachtwerf Waarschip), Jim Lensveld (Jachtwerf Middelharnis), Koos de Ridder (Jac. de Ridder Yacht Design) en Cees van Tongeren (Van de Stadt Design) die nauw betrokken zijn bij het succes in Nederland. In Nederland zeilden in het verleden veel succesvolle zeilers 1/4 tonner. Velden van meer dan 20 boten waren in de jaren ’70 in Nederland geen uitzondering. Na een dip organiseerden in 2013 enkele enthousiaste Nederlandse eigenaren, tijdens de Lenco Regatta, de eerste Dutch Quarter Ton Cup (DQTC). Vooraf hadden zich meer dan dertig 1/4 tonners ingeschreven. Helaas gooiden de weergoden roet in het eten door de zeilers te trakteren op een hele week windkracht 7. Een aantal 1/4 tonners heeft Lelystad toen helaas niet kunnen halen. Het evenement op het IJsselmeer was desondanks een groot succes en de organisatoren besloten enthousiast verder te gaan. De afgelopen 10 jaar is de DQTC uitgegroeid naar een kleine competitie om zo meer 1/4 ton eigenaren de kans te geven om, verspreid over het land, aan een of meerdere evenementen mee te doen. De afgelopen edities werden gewonnen door een Westerly GK24, een Waarschip 1/4 ton, een Zeeton 24, een Robber 3E en een Sprinta DS. Dat levert niet alleen mooie foto’s op, maar geeft ook goed aan dat de verschillende boten aan elkaar gewaagd zijn.
Tekst: Hylke Steensma
Foto: Riemer Witteveen