Spionage in de America’s Cup is geen recent fenomeen en werd reeds in de 19de eeuw gedocumenteerd. Voor de moderne teams betekent het een aanzienlijke budgetverhoging met steeds meer geavanceerde technologie die moet worden ingezet om alles te meten en vast te leggen. Voor de 37ste America’s Cup is een nieuwe, zeer belangrijke regel opgenomen. De ‘Reconnaissance’-regel is zowel breed als veelomvattend en plaatst toeschouwers midden in de actie met foto’s, video en analyses die publiekelijk te bekijken zullen zijn.
Alles, van snelheid tot manoeuvres, zeilplannen, vleugelontwerp, besturingssystemen en aero-pakketten moet worden vastgelegd. Er gaan geruchten over drones, trackers en zelfs duikboten die de syndicaten inzetten in de strijd om cruciale gegevens die het verschil kunnen betekenen tussen winnen en verliezen.
Matteo Plazzi, lid van het Recon Management Panel voor Luna Rossa Prada Pirelli, zei hierover:
“Recon heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in AC-campagnes. Om de drie of vier jaar is er een evenement en in die periode ontwerp en ontwikkel je je nieuwe boot. Begrijpen en weten in welke richting je tegenstanders gaan is van cruciaal belang. Hoe meer info je hebt, hoe meer simulaties je intern kunt uitvoeren en hoe beter je kan inschatten van waar je staat ten opzichte van je concurrenten.”
Gevaarlijke situaties op het water
Tijdens de 36ste America’s Cup in Auckland was de situatie op het water soms zelfs gevaarlijk omdat meerdere spionagevaartuigen die individuele AC75’s volgden tijdens hun trainingsschema. Er werden bijna-ongelukken geregistreerd en alle teams waren het erover eens dat de situatie onhoudbaar was en aangepakt moest worden.
Reconnaissance -regel: alles publiekelijk
Voor de 37ste America’s Cup is diep in het protocol (regel 41 in deel F) een nieuwe, zeer belangrijke regel opgenomen om de uitgaven te beperken, de frustratie die de teams ondervinden als ze worden bespied te verminderen en het evenement open te stellen voor toeschouwers, zodat zij een consistent beeld krijgen van de ontwikkelingen en technieken. Het resultaat zal zijn dat alle syndicaten in deze cyclus worden aangescherpt.
De ‘Reconnaissance’-regel is zowel breed als veelomvattend en plaatst toeschouwers midden in de actie met foto’s, video en analyses die publiekelijk te bekijken zullen zijn op de America’s Cup website. Tegelijk vormt het ook een waardevolle, kostenbesparende service voor alle teams.
De architect van het nieuwe initiatief, Dan Bernasconi van het Emirates Team New Zealand, snakt al een tijdje naar verandering op dit gebied:
“We begonnen een paar jaar voor de laatste Cup na te denken over een gemeenschappelijk reconnaissance programma. Het ging ons eigenlijk om de veiligheid op het water te vergroten door de armada van achtervolgingsboten te verminderen, maar ook om de America’s Cup open te stellen voor de fanbase. We zagen een aantal nieuwe technische websites en YouTubers opduiken om Cup-ontwerpen te analyseren en we voelden gewoon dat het moment daar was om een aanpak te formaliseren om de sport open te stellen. We wilden de media en fans een directe toegang geven tot recon-gegevens, analyse en commentaar, zodat ze de ontwikkelingen kunnen volgen terwijl ze gebeuren. Dat is een groot deel van de fascinatie voor de America’s Cup en deze keer zitten de fans op de bank als de AC40’s beginnen te zeilen voordat de AC75’s in 2024 hun debuut maken.”
Alle teams kunnen alles van elkaar vergelijken en analyseren
Terwijl de trainingsschepen worden ingezet voor de langverwachte lancering van de AC40-vloot, zal het reconnaissance personeel, aangesteld door de teams maar onder toezicht van America’s Cup Events Limited, elke overstag, gijp en alle dagelijkse runs volgen, zowel lange als korte, van elke sessie op het water. De gegevens en beelden worden geüpload naar de cloud, zodat alle teams ze kunnen bekijken en analyseren. Ook worden er dagelijks interviews gehouden met belangrijke stuurlieden, bemanningen en ontwerpers, zodat er een grote hoeveelheid boeiende content ontstaat. Cruciaal is dat deze content ook voor fans en volgers toegankelijk is en zal helpen om een beeld te schetsen van de 37ste America’s Cup in Barcelona 2024.
Ben Cornish, de Reconnaissance Manager en benoemd tot Recon Panel Member voor de Challenger of Record, INEOS Britannia, is ondubbelzinnig over hoe het programma het evenement ten goede zal komen:
“Het grootste voordeel van dit programma is de opwinding die het bij de fans teweegbrengt. In tegenstelling tot eerdere campagnes zal het publiek veel beter op de hoogte zijn van wat er met de campagne van elk team gebeurt. De inhoud die de teams vastleggen, blijft normaal gesproken intern, maar deze keer zullen de media en het grote publiek op de hoogte zijn van de teamtrainingen en -ontwikkelingen.”
Nu alle teams ver in hun ontwerpprogramma’s zitten voor hun tweede generatie AC75 – vergeet niet dat ze maar één AC75 mogen bouwen voor deze America’s Cup – kan de verkenning zich net zo goed richten op bemannings-techniek als op innovatief ontwerp. INEOS Britannia’s Cornish legt uit:
“Vanuit een teamperspectief hadden we een sterke reconnaissance aanwezigheid tijdens de laatste twee campagnes. We hebben alle teams geobserveerd wanneer ze op het water waren. Dit was van cruciaal belang omdat het concept (AC75) nog nooit eerder was gezien en er enorm veel geleerd kon worden van het observeren van andere teams. Hoewel mensen verkenning puur als een ontwerpeis associëren, is het eigenlijk een waardevol instrument om te kijken naar de technieken van teams bij manoeuvres en hoe hun bemanning te werk gaat in verschillende draaiboeken versus ons eigen draaiboek.”
De ontwerpwedloop is in de America’s Cup heel reëel met ‘s werelds beste ontwerpers en met invloeden uit de lucht- en ruimtevaartindustrie en uit de Formule 1-wereld. Alle ogen zullen gericht zijn op de ontdekkingen die worden gedaan als de boten weer gaan varen. Elk team zal op zoek gaan naar de maximale voordelen om niet alleen door de Challenger Selector Series te komen, maar ook om Emirates Team New Zealand uit te dagen voor de America’s Cup in oktober 2024.
“Er zijn nog steeds gebieden waar significante voordelen kunnen worden gevonden,” voegde Dan Bernasconi eraan toe, “de grotere spanwijdte van de foils creëert veel mogelijkheden voor de ontwerpteams en dingen zoals het grootzeilcontrolesysteem, de openstelling van de hydraulicaregel en het lichtere gewicht van de boten maakt dat er een aantal interessante structurele beslissingen moeten worden genomen. Alles is te volgen via het reconnaissance programma. Het zal voor de fans ook spannend en interessant zijn om te zien.”
Bron: America’s Cup.com