Oracle zal vol vertrouwen aan de start verschijnen op de Great Sound bij Bermuda, nadat ze gister hebben laten zien dat ze niet alleen de snelheden van Emirates Team New Zealand (ETNZ) kunnen evenaren, maar dat ook ETNZ fouten maken en Oracle kan winnen. Maar de kiwi’s laten niet met zich sollen en staan na vandaag op match point: 1-6 is de stand. De eerste met 7 punten wint de prestigieuze America’s Cup.
Vertrouwt Oracle Team USA niet meer op hun electronica?
Bij de start van race 7 is het Oracle die het initiatief neemt en de druk op voert. In de laatste seconden loeft Oracle nog een keer op om af te remmen terwijl ETNZ vol voor de start gaat: het lijkt alsof Jimmy Spithill, de stuurman van Oracle, na de meerdere te vroege starts in deze serie niet meer vertrouwt op zijn apparatuur.
Leren van de fouten
Gister maakte ETNZ een grote fout in de laatste wedstrijd waardoor Oracle hen voorbij ging: ze kozen voor een split (elk een kant van de baan). In match racen met maar één tegenstander altijd een risico tenzij je overtuigd bent van een wind voordeel aan die kant. Je ziet in deze race dan ook dat dit hen geen tweede keer gaat gebeuren en ze blijven tussen Oracle en de volgende boei: verdedigen. In het laatste rak lijkt het nog even spannend te worden wanneer Oracle heel veel sneller gaat en het gat kleiner wordt. Eén fout en ze zijn weer bij elkaar, maar dat gaat niet gebeuren: 1-5 voor ETNZ.
De jonge Burling is Spithill te slim af
Emirates Team New Zealand parkeert Oracle bij de start van race 9 door aan lij boord aan boord te komen en Oracle als de boot die dan vrij moet blijven daarmee naar de wind toe dwingt en stil komt te liggen. Daarmee pakt ETNZ een grote voorsprong direct vanaf de start. Jimmy Spithill complimenteert de jonge Burling (stuurman ETNZ) ook in zijn commentaar na de race: ‘Gewoon heel erg slim gedaan’. Peter Burling geeft aan dat dit een manoeuvre is die ze afgelopen week specifiek hebben geoefend.
Oracle bezwijkt onder druk
Na deze vliegende start domineert ETNZ en maakt Oracle meerdere fouten: ze krijgen een penalty doordat ze door de boundery gaan (de baan is afgebakend met een virtuele lijn waar je niet doorheen mag) en om een splitsing te forceren maken ze de moeilijkere boeirondingen waarbij ze veel snelheid verliezen.
Match Point bij de America’s Cup
Het is nu match point op Bermuda voor de kiwi’s. De komende dagen staan er twee races per dag op het programma, tot dat de winnaar is gekroond. Dit kan dus morgen rond 19.45 uur zijn.
Carlo Huisman (NED), aan boord van ETNZ vertelt ons:
“Beide teams hadden dezelfde set-up dan gister een ook de condities waren vrij gelijk. Ik denk dat we beter hebben gezeild dan gisteren en dat zag je direct. We waren nog steeds sterk in de pre-starts en hebben tijdens de race gewoon een sterk stukje match racen laten zien van goed verdedigen. Ik heb vertrouwen in het team en onze boot. Ik denk dat we kalm en zelfverzekerd zijn en dat maakt het een stuk eenvoudiger. Maar we moeten blijven pushen en naar onszelf kijken voor ontwikkeling.”
Foto’s boven en onder: ACEA / Giles Martin-Raget
Foto midden: ACEA / Sander van der Borch