Afgelopen week werd er in Cowes hard gestreden om de jaarlijkse Quarter Ton Cup. 21 quarter tonners zeilden mee in de zeer competitieve vloot. Van de vloot is op 1 boot na alles IRC geoptimaliseerd en er zijn slechts minimale verschillen in bootsnelheid.
Woensdag 20 juni startte de vloot in windsnelheden rond de 18 knopen met vlagen van 20 knopen en stevige golfslag. Het was dan ook de dag voor de locals op de Bullet van Louise Morton. Van de vier races wonnen ze er drie. In het kielzog presteerden de Aguila van Sam Laidlaw en de Bullit van Julian Metherell ook top.
Dag 2 was er minder wind tussen de 12 en 15 knopen waardoor het minder zwaar zeilen was en de vloot weer werd omgegooid in de ranglijst. Als winnaar van dag 2 kwam de Blackfun van Kieran Hayward naar voren. De schipper was er telkens bij de start al zeer scherp bij, wat uiteindelijk de doorslag gaf bij de 4 races van die dag. Ze wonnen er twee, dit naast nog een tweede plaats, wat uiteindelijk leidde tot de overall tweede plek na dag 2. Dit was uiteindelijk net niet genoeg voor de eindoverwinning omdat er op dag 3 niet gevaren werd vanwege gebrek aan wind.
De meest constante boot was de Aguila, een carbon Judel Vrolijk design uit 1990, die overall eerste werd en er uiteindelijk dus met de prijzen van door ging.
De oudgediende Pinquin Playboy van Pierre Paris won weer de Corinthian ranglijst.
Pinquin Playboy van Pierre Paris
Het Nederlandse team met Berry Aarts en Theo Bakker wonnen de Concours d’ Elegance met de oranje Wings. De Wings zeilde voor het tweede jaar mee en is al een herkenbare verschijning geworden op de Solent. De Wings vaart ook nog de Round the Island Race en Cowes Week in 2018.
Wings van Berry Aart (NED) en Theo Bakker (NED)
Aguila team
Pinquin Playboy team
Wings team
Tekst: Theo Bakker
Foto’s: Fiona Brown