Zoals beloofd het verslag van de laatste dag in Palma nu ik terug ben. Zondag begon met, zoals verwacht, de uitstel vlag aan de kant. Dus zat iedereen met hun kopje koffie voor de tv (formule 1) en werden verschillende plannen voor de terugreis besproken. Kort na het einde van de grand prix ging de rattenstaart naar beneden en was het voor de meeste teams een gehaast vertrek. De TP 52’s hadden besloten dat W-L-races de voorkeur hadden over een coastal en dus gingen de vier boten samen op weg naar de start. Voor de races begonnen was duidelijk dat de strijd op het water om de tweede plek overall zou gaan tussen Christabella en Matador.
Dat er ook op zondag nog scherp gevaren zou worden werd duidelijk tijdens de eerste start, voor het eerst deze week waren er boten OCS. En niet één maar drie, zodat Weapon of Choice met voorsprong aan de eerste beat begon. Als eerste rond de boventon (daarmee in elke race tenminste 1 boot verslagen naar de eerste bovenboei) en ook op de run het veld blijven aanvoeren. Bij de gate aangekomen werd het verschil tussen een „normale“ drop en een stringdrop: Met vijf bootlengtes voorsprong aangekomen bij de gate en begonnen met de drop, met een lengte achterstand begonnen aan de tweede beat. De tweede boventon was er nog steeds een boot achter ons, maar de laatste downwind gaf het verschil weer tussen een nieuwe (maximum maat) spinnaker en een oude gewedgede spinnaker. Opvallend genoeg waren de condities net als eerder in de week erg gelijk en waren de typische regels voor zeilen in Palma niet van toepassing met kansen aan beide kanten van de baan. Race 7 ging naar Christabella die daarmee de aanval op de tweede plek gestalte gaf.
Ook de tweede race (de laatste van de serie) lukte het ons om ten minste 1 boot achter ons te houden op de eerste beat maar een spinnaker schoot in de pedestal gooide roet in het eten van onze Sambuca (Italian)en daarna waren het drie lange legs tot de finish. Ondanks hard werken van de trimmers, navigator en tacticus en goed uitgevoerde manouevres door de hele crew was het niet mogelijk een bedreiging te vormen voor de andere drie boten en werd het evenement afgesloten met nog een vierde plaats. Christabella wist met haar tweede overwinning de tweede plaats veilig te stellen, de einduitslag in de TP’s: Artemis, Christabella, Matador, Weapon of Choice.
Na afloop van deze tweede race was het voor de maxi’s en TP’s inpakken en wegwezen geblazen, de Wally’s lagen te wachten tot ze genoeg diesel konden bunkeren (Magic Carpet was van plan een delivery te doen met de volledige race-crew naar het vaste land om zo iedereen op weg te helpen), de TP’s hadden alle zeilen klaar om in de containers te verdwijnen en in Puerto Portals diezelfde avond nog bij de kraan te liggen. Voor de eigenaren en bemanningen kon onder het genot van een drankje de week worden nabesproken voordat de prijsuitreiking begon. Alle winnaars kunnen hier gevonden worden: http://www.prensarcnp.es/palm2010/ganadores/ganadores_uk.php
Foto’s, individuele uitslagen en officieel nieuws is beschikbaar op http://www.palmavela.com en de foto’s die u bij de verslagen steeds heeft gezien zijn van (door) www.sandervanderborch.com
Tekst: Luuk le Clercq