Bavaria Yachtbau kan zijn schulden niet meer betalen. Het faillissement werd aangevraagd. Dit wordt door verschillende bronnen bevestigd.
De schuldenberg is te groot geworden en daarom hebben de aandeelhouders van de investeringsbedrijven Oaktree Capital en Anchorage besloten om niet meer aan alle financiële verplichtingen te voldoen om Bavaria Yachtbau boven water te houden.
De holding heeft lange tijd een veel te grote schuldenlast op de balans gehad. De leningen bedragen enkele honderden miljoenen euro. Deze schuldenberg is ontstaan door de dure aankoop van de scheepswerf en door jarenlang met verlies draaien.
CEO Lutz Henkel krijgt ontslag
Volgens YACHT moest CEO Lutz Henkel, die vooral verantwoordelijk is voor de huidige schuldenberg, aan het begin van de week aftreden.
Dit nieuws komt als een donderslag bij heldere hemel voor de internationale watersportindustrie. Na jaren van kommer en kwel sinds de internationale financiële crisis van 2008 is op de meeste scheepswerven de productie sinds 2016 gestaag toegenomen. De grote serie-jacht fabrikanten hebben doorgaans geen problemen met orders maar wel met de productiecapaciteit.
Bavaria zeiljachten productiehal
Herpositionering van Bavaria Yachtbau
Bij Bavaria Yachtbau werd het productassortiment onlangs nog aangevuld met de C 45 en C 50 zeiljachten. Ex-CEO Lutz Henkel had ook een nieuw vlaggenschip aangekondigd, de C 65.
Met de C 65 wilde Henkel het portfolio van Bavaria Yachtbau naar de bovenkant van de markt uitbreiden. De C 65 was echter slechts een remake van de geflopte Salona S 650. Deze zou worden opgewaardeerd door een ander dek en een nieuw interieur.
Henkel’s strategie betekende een herpositionering van Bavaria Yachtbau tegenover de concurrentie. Het Bavaria Yachtbau DNA van cruiseschepen met een ongeëvenaarde prijs/kwaliteitverhouding werd hiermee opgegeven.
Bavaria C 65
Interne problemen
Er waren ook veel interne bedrijfsproblemen. Insiders rapporteerden ernstige productie- en leveringsproblemen in 2017 nadat de beproefde assemblagelijn was gewijzigd. Zo konden slechts vier boten van het model C 57 worden opgeleverd terwijl het orderboek veel groter was. Bavaria Yachtbau heeft ook veel te lang gewacht op de vernieuwing van haar vloot en heeft in de plaats bestaande modellen verkocht met grote korting campagnes.
Nautitech is meest winstgevend onderdeel
De overname van het Franse catamaran merk Nautitech in 2014, geïnitieerd door Henkel’s voorganger Constantin von Bülow, wordt wel als een succesvolle operatie gezien. Nautitech zou van een eventueel faillissement bespaard kunnen blijven omdat de onderneming zeer winstgevend opereert. Nautitech is ook een deel van het bedrijf dat gemakkelijk te verkopen is als er geen koper kon worden gevonden voor de gehele bedrijfsstructuur.
Faillissement werd aangevraagd
De beslissing over de te volgen procedure zal naar verwachting maandag door de rechtbank te Würzburg worden genomen, waar de faillissementsaanvraag is ingediend.
Bronnen: YACHT, Duits persagentschap (DPA), IBI